L'Acampallengua critica amb duresa el Govern per «hostilitat» contra el català

La participació en la jornada d'ahir fregà la xifra rècord de dotze mil persones

Els caparrots de Joves de Mallorca per la Llengua ompliren els carrers de Pollença ahir migdia.Fotos: J.P.

TW
0


El lament «profund» per la sortida del Govern de les Illes Balears de l'Institut Ramon, i el suport a l'Associació Voltor per la seva tasca de difusió dels mitjans de comunicació catalans i valencians feta fins ara, foren dues de les propostes acordades ahir horabaixa en una assamblea en la qual es consensuà el manifest de propostes de Joves de Mallorca per la Llengua 2004.

L'acte estigué obert a la participació de tothom, i en la forma final també s'hi expressà la voluntat d'«exigir la dimissió del conseller d'Educació i Cultura, Francisco Jesús Fiol Amengual, per la política lingüística regressiva duita a terme durant aquest primer any».

En aquest sentit, els redactors del manifest mostraren la seva preocupació perquè davant la «situació d'incertesa» que afronta la llengua catalana en el segle XXI, «algunes institucions públiques, principalment el Govern, hi manifesten una actitud hostil, de menyspreu públic i de manca de sensibilitat social».

D'una altra banda, també acusaren el Govern de voler impulsar la crispació en àmbits com l'ensenyament, que és un sector clau per al desenvolupament de tota societat. També encoratgen l'Executiu a «demostrar amb fets un hipotètic conflicte lingüístic entre els ciutadans d'origen divers que conviuen a les Illes». I li feren aquesta petició perquè pensen que «aprofita de manera partidista» aquest suposat conflicte.

També criticaren la màxima institució balear perquè algunes de les seves propostes en matèria lingüística (com la lliure elecció de llengua per part dels pares) «contravenen la legislació en vigor».

Quant als mitjans de comunicació en català, es reivindicà que explicacions de com serà la televisió autonòmica i quina serà la modalitat lingüística balear que s'hi farà servir.

En última instància, el manifest insta el Govern a «garantir el dret de tots els ciutadans balears a conèixer i a utilitzar la llengua catalana independentment del seu origen, ideologia i condició social». I també reclamà «un impuls en el procés de normalització lingüística en tots els àmbits, que garanteixi els drets de tots els mallorquins a poder viure en català».

Quant a la participació durant la primera jornada de l'Acampallengua, ahir dissabte hi havia més de sis mil joves acampats, xifrà que superà totes les previsions i que obligà l'organització a fer servir una zona d'acampada de reserva, que també quedà plena. Així i tot, les cues no foren excessives i els acampadors no tengueren gaires problemes per muntar la seva tenda.

Arribaren autocars des de Felanitx, Santanyí, Esporles, Bunyola, Puigpunyent, Algaida, sa Pobla, Manacor (dos), i Artà. I quatre autocars sortiren cada hora d'Inca a Pollença entre les deu i la una del migdia. Entre els assistents hi havia un grup de menorquins i alguns joves procedents del País Valencia i de Catalunya.

Quant a la participació, els organitzadors asseguraren que fregà les dotze mil persones, entre acampadors i gent que participà en alguna de les activitats organitzades, sobretot en els concerts del vespre, en els quals participaran sis grups.