TW
0

JOANA NICOLAU.Palma.
La companyia Iguana Teatre estrena avui al Teatre del Mar El Malalt imaginari de Jean Baptiste Poquelin, Molière (1622-1673). Sota la direcció de Pere Fullana, sis actors duran a escena els deu personatges d'aquesta comèdia, la darrera escrita i representada pel conegut dramaturg francès.

L'elenc l'encapçala Carles Molinet en el paper d'Argan i Aina Cortés en el de Tonata. També prenen part a l'obra Sylvia Sánchez, Marga López, Sergi Baos i Miquel Ruiz. Considerada l'obra crepuscular de Molière, es tracta d'una sàtira sobre el cas d'un hipocondríac, tot i que té com a referència la malaltia que el mateix dramaturg patia, tuberculosi, i inclou clares i constants referències a la mort.

«És com si el mateix Molière s'enrigués de la seva situació i fes broma de la seva malaltia», explicà Molinet. S'ha de dir que el dramaturg i actor duia a escena el paper d'Argan quan morí, tan sols quatre dies després d'haver-la estrenat. L'argument se centra en Argan, burguès, malalt imaginari i casat per segona vegada amb Belina, una dona intrigant, promet en matrimoni la seva filla Angélica amb un metge per estalviar-se les despeses de les seves patologies. La criada de la casa, Toneta, i el germà petit d'Argan, Berald, intenten evitar aquestes noces a tota costa i desemmascarar els metges farsants que ronden la casa familiar. Argan i Tonata mantenen una relació sentimental i la criada té una gran influència en la familia.

Molière, nascut en el si d'una familia burguesa a París, destacà en la seva producció teatral per les seves sàtires sobre la corrupció de la societat francesa, motiu pel que en ocasions se prohibiren els seus muntatges.

El muntatge d'Iguana proposa en la seva escenografia un «joc escènic obert a la imaginació del públic, en el que tots els elements conflueixen per construir un punt d'ironia i de complicitat» entre la corrent tràgica i la cómica, segons Molinet. D'aquesta manera, com a Macbeth de Shakespeare, els actors canvien de vestuari i personatge en la propia escena i el públic, per situar-se creua l'escenografia, «una escenografia esencial que mostra un teatre buit i desgastat».

L'actor explicà que des de l'any 1988, en que se representà Casament per força, la companyia no havia tornat dur a escena cap muntatge del dramaturg. Amb aquesta comèdia satírica, Iguana també se surt del drames d'autors clàssics dels darrers temps. L'obra estarà en cartell fins dia 23 d'aquest mes.