Una excavació en tota regla decidirà el futur de l'aparcament d'Antoni Maura

De moment s'han trobat estructures dels segles XIX i XX, aigua i restes òssies diverses

Imatge dels treballs arqueològics que s'estan duent a terme a l'avinguda Antoni Maura de Palma.

TW
0

El futur de l'aparcament de l'avinguda Antoni Maura, a Palma, depèn dels resultats que sorgeixin de l'excavació arqueològica en tota regla que s'hi du a terme. L'equip de govern municipal sembla haver après d'errors passats. El motiu: evitar que ocorri el que va succeir a la plaça Constitució entre el 2002 i el 2003 i així evitar pèrdues de temps, doblers i desgast polític. Així ho va reconèixer el regidor de Trànsit i Transports, Àlvaro Gijón, que llavors era gerent de la Societat Municipal d'Aparcaments (SMAP).

A Constitució, unes prospeccions arqueològiques van acabar convertint-se en una excavació metodològica que va durar diversos mesos. Com ocorre ara, l'Ajuntament de Palma volia construir allà un aparcament subterrani, fet que va desencadenar les ires de sectors proteccionistes del patrimoni per la possibilitat de trobar-hi restes històriques, com així va ser, i el pàrquing no es va fer.

També els veïns de la zona, molts comerciants, van aixecar les seves veus contra l'Ajuntament. Per evitar mals semblants, a Antoni Maura s'excava «en extensió» tot el costat del carrer que limita amb s'Hort del Rei, des del principi fins al final. Una vegada conclòs aquí el treball, es començarà a l'altre costat, encara que l'excavació no està previst que obri el carrer sencer ja que, com va explicar Àlvaro Gijón, en aquesta zona hi ha un col·lector d'Emaya.

El regidor es dóna un termini d'entre sis i vuit mesos per conèixer els resultats de l'excavació «i saber si l'aparcament es construeix o no». La filosofia és molt diferent de la que regia a Constitució, on al principi els responsables municipals anteposaven la idea de la construcció de l'aparcament a qualsevol altra.

Ara s'ha elaborat un projecte arqueològic supervisat per la Comissió de Patrimoni Històric del Consell, «els tècnics del qual saben el que ocorre aquí a tothora», assegura Àlvaro Gijón. A l'excavació treballen els arqueòlegs andalusos Rafael Turatti, que n'és el director i que ja va ser a les excavacions prèvies a l'aparcament de Via Roma, i Francisco Domínguez.

Gijón diu que se'ls ha contractat perquè Turatti ja va acreditar la seva professionalitat a les obres de Via Roma i perquè en ser de fora faran feina «amb menys pressió». De moment, a l'excavació, en els seus inicis, s'han desenterrat estructures de finals dels segles XIX i XX, el que semblen els soterranis de l'antic hotel Alhambra, inclosa una caldera, unes restes òssies aparegudes «fora de context» i aigua de nivell freàtic, no de la mar.

Els arqueòlegs documenten les troballes i continuen baixant nivells a la recerca de troballes històriques. Encara que aquests experts no han pogut confirmar cap data, per la proximitat a la mar de la zona que s'ha d'excavar, hi ha qui pensa que es podria treure a llum algunes restes de molls construïts en segles passats i fins i tot d'algun vaixell. «Si hi hagués qualque moll estaria molt arrasat», digué Francisco Domínguez.

La zona d'Antoni Maura ha estat molt remoguda històricament, per la qual cosa en principi resultaria difícil localitzar-hi troballes arqueològiques d'importància. Cal recordar que a l'excavació de la plaça Constitució aparegué en el seu dia una petita estructura que corresponia a una zona de descàrrega de petits vaixells.