França confirma la troballa de les restes de l'avió de l'escriptor Saint-Exupéry

El descobriment es fa 60 anys després de la desaparició de l'autor d'«El Petit Príncep»

TW
0

La troballa de les restes de l'avió del pilot i escriptor francès Antoine de Saint-Exupéry desvela, almenys en part, el misteri sobre la desaparició, fa 60 anys, de l'autor d'El Petit Príncep, un dels llibres més llegits del món. Aquest descobriment davant les costes de Marsella confirma les sospites que Saint-Exupéry es va estavellar al mar, el 31 de juliol de 1944, quan a bord del seu Lightning 38 realitzava una missió de reconeixement per preparar la desembarcada aliada a Provença.

El Departament d'Investigacions Arqueològiques Submarines (DRASSM) informà ahir que les restes van ser trobades a l'est de l'illa de Riou, al mateix lloc on un pescador havia trobat el 1998 un braçalet amb el nom de l'aviador. Encara queden per determinar quines van ser les causes que van provocar la caiguda al mar de l'aparell.

«No se sap per què va ocórrer i probablement no ho sabrem mai», però «una cosa és certa: l'avió de Saint-Exupéry es va estavellar a Riou», explicà el conservador cap de patrimoni del DRASSM, Patrick Granjean. La peça del Lightning 38 va ser detectada per un submarinista professional, Luc Vanrell, el maig de 2000, encara que els experts van haver d'esperar fins a l'octubre de 2003 per obtenir l'autorització de extreure les restes.

Les tècniques de neteja, una vegada fora del mar, van permetre descobrir una inscripció de quatre xifres, 2734, que correspon a la matrícula militar de l'avió de l'autor. Aquest descobriment, a més, posa fi a la polèmica sorgida després que alguns experts restassin importància a la troballa del braçalet el 1998.

Saint-Exupéry, la principal obra del qual, El Petit Príncep, s'ha traduït a 118 llengües i està dirigida tant a al·lots com a adults, va néixer el 29 de juny de 1900 a Lió al si d'una família aristocràtica. Orfe de pare als 4 anys, es va estrenar en l'aviació als 12 i va estudiar a Friburg (Suïssa), on es va preparar per entrar a l'Escola Naval de París.

El 1926, es va convertir en pilot de la línia de Latécoere i va plasmar la seva passió per l'aviació a la seva primera obra literària L'aviador. Posteriorment, l'escriptor continuà la seva carrera com a pilot, alternant la seva pràctica amb la creació literària.

Va intervenir a la missió d'Arres el 1940, en els inicis de la Segona Guerra Mundial, abans d'instal·lar-se més tard a Nova York, on va assegurar que «la guerra no és una aventura. És una malaltia com el tifus». Tanmateix, el 1943 va tornar a lluitar a la guerra. La seva insistència li va permetre de dur a terme diverses missions fins al 31 de juliol de 1944, quan va partir de Còrsega i ja no va tornar.