Pujals reivindica a Expolingua una millor relació entre castellà i català

El director de l'IRL destaca a la fira el dinamisme de la nostra cultura

TW
0

J.N./AGÈNCIES. Palma.
La Fira Internacional d'Idiomes Expolingua 2004 obrí les seves portes al pavelló La Pipa de la Casa de Campo de Madrid amb més de vuitanta expositors estatals i estrangers, i el català com a «convidat d'honor». La fira serà oberta fins demà vespre i entre els tres dies s'hi espera una afluència de 20.000 persones.

Per aprofundir en el coneixement del català, la setena llengua europea, comparable per nombre de parlants al grec o al portuguès, s'han organitzat un seguit d'activitats que es desenvolupen entre ahir i avui. Entre aquestes destaca un seminari en el qual es tractaran diferents aspectes de la llengua que van des de la seva història fins a afinitats i contrasts amb el castellà, factors socials d'incidència en la llengua, etc. Avui, la clausura és a les 17.30 hores i consistirà en una taula rodona sobre els estudis acadèmics de la llengua catalana a Espanya i una xerrada de Carme Riera amb el títol de Literatura catalana i literatura castellana.

La presència de les Illes a l'esdeveniment es veurà reflectida a través de les activitats organitzades per l'Institut Ramon Llull. Ahir el seu director, Joan Maria Pujals, acompanyat per la responsble de Llengua, Ester Franquesa, eren presents des de primera hora del matí a la fira per prendre part en l'obertura.

A l'acte, entre d'altres aspectes, Pujals recordà la importància de la nostra llengua en ser «parlada a Europa per onze milions de persones» i destacà que «9.000 alumnes d'arreu del món l'estudien en 130 universitats». Pujals també posà en relleu que la cultura catalana «té un gran dinamisme» i manifestà l'esperança que «la relació entre el castellà i el català pugui donar molt més de si».

La directora general de Cultura, Catalina Sureda, i el responsable a Balears de l'Institut, Miquel Segura, també hi foren presents en el primer dia d'Expolingua. Demà, a la clausura hi assistirà el director general de Política Lingüística, Miquel Melià.

Gairebé quaranta empreses i institucions donen suport a la presència de la llengua catalana a Expolingua. Entre aquestes es troben les universitats catalanes, les principals publicacions i diaris, editorials, empreses diverses i entitats vinculades amb el foment i ús de la llengua.

Val a dir que totes les autonomies estan representades a la fira i que un deu per cent dels expositors són estrangers. Per aquest motiu, a la inauguració assistí el secretari general de l'Agència de Cooperació Internacional, Rafael Rodríguez Ponga, qui destacà que Expolingua «és la superació de la torre de Babel i significa una passa endavant cap al reconeixement de l'altra». Així mateix afegí que l'objectiu d'Expolingua és millorar l'ensenyança d'idiomes com un fet «essencial per a una major comprensió». Entre els productes que s'hi poden trobar sobresurten serveis de traducció i proveïdors d'eines didàctiques, especialment d'internet.