TW
0

Catalina Cantarellas, única catedràtica d'Història de l'Art a la Universitat de les Illes Balears, és signatària del «manifest dels professor d'Història de l'Art» contra el Museu Es Baluard. Cantarellas reconeix que no l'ha visitat mai, que no té coneixement directe de les obres i que ignora si el projecte inicial ha experimentat modificacions abans de la inauguració. Tot i això, la catedràtica se sent facultada per opinar-ne i assegura que publicar un manifest dos dies abans de la inauguració no significa tenir ànim de «rebentada».

-Per part meva i crec que tampoc per part de cap signatari, no ha existit aquest ànim. De tota manera, no tenia gaire esperances que em fessin cas. Volia dur Pere A. Serra, juntament amb els representants dels partits polítics, a la Universitat per parlar del projecte. Biel Mesquida em digué que em faria el contacte. No me'n tornà a dir res. No sé què va passar. Així i tot, vull dir que a les comissions de Patrimoni Històric sempre hi he votat en contra i he explicat per què. També, des del primer moment, vaig intentar publicar articles a la premsa -aclareix que no fa referència a cap diari del Grup Serra- i no me'ls publicaren. De tota manera, el Museu no s'ha definit prou. No es pot parlar d'«obres mestres», un concepte americà, en un context europeu. -Només m'he queixat que l'Ajuntament no dedicàs més recursos a la Fundació.

-Heu visitat el Museu?
-La veritat, no.

-Com en podeu opinar?
-M'he basat en la relació d'obres que figura a l'annex del conveni signat amb l'Ajuntament i en el Pla Estratègic del Museu, presentat fa dos anys.

-Sabeu si aquests documents han canviat?
-No. A qui ho hauria de demanar? No sabia a qui m'hauria d'haver adreçat. De tota manera, crec que no ha quedat per part meva.

-Coneixeu la col·lecció de Pere A. Serra?
-Directament, part de la que hi havia a l'antiga rotativa de la Ultima Hora. La de Sóller, una part directament en exposicions i una altra a partir de reproduccions. No opín a partir dels diaris, on he vist algunes obres que no figuren als annexos.

-Es poden fer valoracions serioses sobre reproduccions d'obres d'art?
-Una valoració exacta demana el contacte directa amb l'obra. Ara bé, quan es té prou coneixement directe de l'obra d'un autor, crec que es pot opinar sobre una reproducció amb un marge petit d'error. Després de la inauguració, si m'he equivocat, rectificaré. Seré la primera a enviar un article.

-No hauria estat millor donar a conèixer les vostres crítiques abans? Un manifest publicat un dia abans de la inauguració pot sonar a «rebentada».
-Té res a veure Es Baluard amb la Fundació Pilar i Joan Miró?

-En té la culpa Es Baluard?
-No ho he afirmat.