TW
0


Crític d'art a la premsa especialitzada i generalista, com també col·leccionista d'art, Juan Ramírez de Lucas, de la directiva de l'Associació Internacional de Crítics d'Art, passa uns dies a Mallorca, on viu la seva família. Expert en pintura i arquitectura, apuntà que actualment l'art està «alterat» i assegurà que «encara que hi ha més llibertat, també hi ha més cara dura, tot i que el temps acaba posant les coses al seu lloc».

Juan Ramírez de Lucas visità ahir Es Baluard i qualificà de «fantàstic» l'edifici i la recuperació per a la ciutat d'un baluard que va conèixer fa anys. En els 60, recordà, «una nit començaren a esbucar-lo perquè volien construir-hi un hotel i hagué d'intervenir el Ministeri per aturar-ho. Jo, llavors, vaig escriure contra aquell disbarat perquè hem de conservar el patrimoni, ja que no podem viure només del present i el nostre present està fet més de passat que de futur».

Com a coneixedor de l'arquitectura com a disciplina, destacà que Es Baluard «honra Mallorca i Espanya», perquè «no s'ha volgut fer un pastitx, sinó que s'estableix un contrast entre les murades i els murs de formigó blanc, entre passat i present, que encaixen perfectament». Del nou museu l'impactà l'aljub: «És sorprenent, com un tresor que ningú no sabia que estava enterrat».

Coneixedor de museus de molts països, Ramírez de Lucas apunta que al museu el «contenidor no ha de ser més important que el contingut, com succeeix amb el Guggenheim de Bilbao, que no és adequat per exposar-hi i si vols veure pintura has d'anar al de Belles Arts». «La llum natural, de la qual m'he fixat que en Es Baluard n'hi ha molta, ha de ser-hi present perquè ens permet veure la pintura tal com l'ha concebuda l'artista».

«Aquest és un regal del segle XXI per a Mallorca, malgrat a qui pesi; fa pena aquest entossudiment que no vol veure el que fa l'altre, quan allò important és fer. Com a col·leccionista gaudeixes de transmetre als altres l'emoció que has sentit i no oblidem que els grans museus provenen de grans col·leccions».