Els nins aprenen a ser més responsables

Durant el curs escolar participen en el programa educatiu de l'associació Aldeas Infantiles

TW
0

NORMA ROTGER.Palma.
Durant el curs escolar, l'associació humanitària Aldeas Infantiles SOS du a terme un programa educatiu a les escoles que canvia de temàtica cada any. Ara que ja han passat tres mesos des del final del curs 2002-2003 i que està a punt de començar el següent, se'n poden valorar els resultats de manera general.

L'objectiu del curs passat va ser convidar els més petits a entendre la seva responsabilitat en diferents àmbits com la salut, els hàbits i les tasques, el medi ambient i la família. Així, un total de 255.600 infants d'entre sis i dotze anys de tot l'Estat es van implicar en diverses activitats, ajudats pels seus pares i professors, per tal de formar-se com a ciutadans responsables.

Escriure i dibuixar en una targeta una proposta «d'acció responsable» és una d'aquestes activitats, que va tenir un alt índex de resposta. Els alumnes mallorquins van fer originals i coloristes dibuixos sobre com cuiden ca seva, com intenten millorar la seva lletra, com ajuden els seus germans i companys o com posen la taula abans de sopar. També van fer dibuixos en què xerren de la salut, del reciclatge o del consum responsable d'aigua. Aquests han estat els temes més recurrents, però molts van tractar també dels animals, de la gent gran o de dutxar-se cada dia per sentir-se bé.

D'altra banda, una enquesta impulsada per Aldeas Infantiles SOS sobre els hàbits dels infants a ca seva, mostra la tendència dels més petits a ocupar-se de les tasques que els fan sentir més responsables. Així, els agrada encarregar-se de la seva higiene personal i vestir-se tot sols.

Els professors participants en el projecte han assegurat que existeix una forta demanda d'aquest tipus d'iniciatives d'educació en valors, perquè contribueixen a crear un bon ambient de convivència i a fomentar la necessària participació dels pares.

En anteriors edicions del projecte «Els valors des d'Aldeas Infantiles SOS», es van abordar temes com la solidaritat, la intel·ligència emocional, la tolerància i la participació. Sembla clar que és extremadament important encarregar-se cada cop més dels valors que adquireixen els més menuts en els primers anys de la seva escolarització, perquè molts pares no tenen temps per ocupar-se d'ells com seria desitjable i deixen en mans dels professors una tasca tan important com difícil de dur a terme.

Sabem que els nins i les nines són molt influenciables i per això els valors que adquireixein durant aquests anys, acompanyats dels seus companys d'aula i dels professors que la majoria de vegades tant estimen i tenen en compte, els quedaran gravats per sempre.