Iolanda Riera i Marc Torres, ahir dematí. | TERESA AYUGA.

TW
0


«És un repertori excepcional que es fa molt poques vegades, així que serà una oportunitat quasi única per sentir aquestes obres a Mallorca». Així definiren ahir el pianista Marc Torres i la mezzosoprano Iolanda Riera el programa del concert que interpretaran avui vespre a l'auditori del Gran Hotel de Palma per inaugurar les quartes Jornades de Filosofia. Les peces pertanyen a Brams, Schoenberg i al filòsof Adorno.

En aquest sentit, els dos destacaren que «va ser a Arnold Schoenberg a qui li tocà ser l'artífex d'aquesta evolució cap a l'expressionisme. Les dues obres d'Arnold Shoenberg que s'interpretaran avui, Les tres peces per a piano op. 11 i El llibre dels jardins penjants, op 15, escrites l'any 1908, formen part d'una primera constel·lació d'obres que sorgeixen de l'impuls que comença a renegar de qualsevol jerarquia tonal, per expressar allò més intern i innecessari».

A través d'aquest concert es volen mostrar les relacions entre la filosofia i l'art i l'evolució des de la música postromàntica cap a l'expressionisme musical, que té en Schoenberg una de les seves figures clau.

Els intèrprets, que els darrers anys han estat completant la seva formació als Països Baixos, explicaren a Diari de Balears que «la principal dificultat d'aquest repertori és que s'ha interpretat molt poc i això sempre suposa una dificultat. A més a més, Schoenbert trenca amb la música alemanya i s'acosta a un nou llenguatge que ja ha estat apuntat al final de l'obra de Brams, que també incloem en el programa (veure gràfic adjunt)».

Els dos músics fa prop d'un mes que treballen plegats per preparar aquest concert i asseguren que «és un recorregut per diverses obres que emmarquen el naixement d'una nova estètica que entén l'art com l'expressió de les turbulències psíquiques de l'ésser humà, conscient de la seva precarietat».

Pau Frau, organitzador de les Jornades de Filosofia, va explicar que «el tipus de música que podrem escoltar avui és molt semblant a l'art de Kandinsky o a la literatura de Kafka, que abandonen el discurs lineal i mostren diferents punts d'interès, atreuen l'atenció de l'espectador o del lector cap a diferents punts d'interès. Això mateix passa amb les peces de Schoenberg que podrem escoltar avui i que necessiten una gran atenció del públic, que s'hi haurà d'implicar de manera directa».