TW
0

NORMA ROTGER. Pollença.
Vicente Aranda, un dels directors de cinema més importants i reconeguts del cinema espanyol, va ser ahir a la ràdio de Pollença, localitat mallorquina en la qual té una finca on passa els estius. Diari de Balears va participar en l'entrevista que li feren, on va parlar dels seus inicis i de les seves pel·lícules. La més recent, Juana La Loca va ser guardonada amb tres premis Goya l'any 2002. Aranda es va mostrar molt xerrador en tot moment, i l'entrevista, feta a l'ombra del Calvari es va anar allargant mentre el creador de films tan espectaculars com Libertarias parlava amb passió tant de Pollença com del setè art.

-Quant de temps fa que vós coneixeu la vila de Pollença?

-Jo vaig ser a Veneçuela set anys, des del 1952 fins al 1959, i quan vaig tornar vaig passar les meves primeres vacances al Port de Pollença. Hi vaig tornar durant molts anys i em va costar descobrir Pollença poble: va ser per casualitat, vaig haver de dur el meu moix a un manescal i al Port de Pollença no n'hi havia cap. Així va ser.

-Ha canviat molt Pollença des de llavors...
-Bé, a mi m'agradava molt llavors i em continua agradant ara. Acab de veure una vegada més el Calvari i sempre em deixa astorat. M'agrada molt aquesta regió, crec que és la menys explotada de Mallorca i a la mateixa vegada és la més tranquil·la i la més agrícola. M'agrada que hi hagi un sentiment encara anterior a aquesta època, cosa que not desapareguda a Andratx, per posar només un exemple.

-Veniu a passar les vacances d'estiu amb la família?

-Si, passam aquí els dos mesos d'estiu i alguna altra temporada més curta. Tenim una casa al camp i, darrera, hi ha una muntanya de pedra que crec que ha de tenir un imant molt gros a dins perquè influeix dins nosaltres d'una manera decisiva, té un magnetisme molt especial.

-D'on prové el vostre interès pel cinema, com va néixer?

-Jo abans em dedicava a la informàtica i em sentia molt a gust, no pensava en el cinema. Sent a Veneçuela vaig veure Muerte de un ciclista i vaig dir-me que me'n volia tornar a Espanya a posar-me al servei de la indústria cinematogràfica. Jo detestava el cinema espanyol perquè em pareixia molt trist i amb aquesta pel·lícula vaig pensar que hi havia hagut un despertar, alguna cosa diferent. Va ser llavors

-Si parlam de les vostres pel·lícules, hem de dir que «Amantes» és per a moltes de persones un dels millors films enregistrats a l'Estat espanyol. Va fer plorar molta de gent. Què en pensau d'aquest fet?

-Sí. Et pot dur d'un sentiment a un altre i val molt la pena, però jo he de dir que no és, de les meves pel·lícules, la que més m'agrada. Després de rodar-la vaig tenir accés a un altre cinema molt més complet, amb més recursos, com ha de ser. Record que vàrem salvar-la gairebé de casualitat.

-Què recordau dels vostres inicis com a director?
-Idò que hi havia una lluita fonamental, que era contra la censura i havia de triar entre sotmetre'm als seus dictats o restringir-me i acceptar un tipus d'avantguarda que no tenia tant de públic però sí molta més llibertat que no el cinema permès. Fada Morgana va ser això i era la filosofia de l'Escola de Barcelona d'aquell temps.

-Ara ja no existeixen aquests problemes amb la censura que potser us obligava, si se li pot anar a cercar alguna cosa positiva a la retallada de llibertats, a ser més creatius...

-Bé, ara hi ha unes altres formes de censura. Existeixen els senyors del cinema comercial i el mateix públic, que estableix alguna forma d'autocensura, que és encara pitjor que allò que patírem.

-Vós sou un dels directors que més gaudeixen recreant obres de la literatura contemporània a la gran pantalla. De vegades els autors que heu escollit no queden totalment satisfets quan veuen la seva obra passada al cinema. Què en pensau de les seves reaccions?

-És veritat, i jo ho puc trobar normal. Els escriptors mai no entenen la pel·lícula que surt d'una cosa escrita per ells i això és raonable, perquè també el públic opina normalment que sempre està millor la novel·la. No ho sé. Jo els tenc molta d'estima als autors, però, i perdó per l'atreviment, l'autor que està millor per fer una pel·lícula és el que està mort. Si estan vius, raonablement hi ha problemes amb ells.

-Què us sedueix d'una novel·la per arribar a la conclusió que val la pena passar-la al cinema, traslladar les imatges del paper al cel·luloide?

-M'ha de seduir la interpretació que jo he fet del llibre.

-Ja vam poder veure que el personatge de «Juana La Loca» que coneixem es va trastocar per la vostra pel·lícula. Com serà el personatge de Carmen en el film que estau a punt d'estrenar?

-A veure com ho recollirà el públic, però hem intentat que sigui un personatge que respongui a un eslògan que no sé per què no s'usa a la pel·lícula però que m'agradaria que s'utilitzàs i és: això és una història real, però sublimada a la llegenda. He partit de la base que Carmen va existir, perquè és el resultat d'un relat oral que li va fer Eugenia de Montijo a Merimé.