Neix el comte Von Zeppelin (1838)

TW
0

Tal dia com avui neix a Constança, Baden, Ferdinand von Zeppelin, inventor alemany, important membre de la noblesa de l'Europa central, educat militarment. Per això el trobam als Estats Units, durant la guerra de Secessió, el 1863, quan servia com observador de l'exèrcit unionista del Potomac. Però també fou a Amèrica estant que se sentí atret per la gran aventura aeronàutica i quan residia a Saint Paul, Minnesota, experimentà la seva primera ascensió en globus. Eren molts ja, en aquell temps, que havien volat en un d'aquells aparells més lleugers que l'aire i que eren moguts, d'un lloc a l'altre, pel vent. Però Zeppelin somniava posar un motor a la góndola del globus per dirigir-la a voluntat. Va projectar i provar molts models. Deia que tal nau aèria amb motor havia de ser i funcionar com un globus dirigible i tot perseguint aquesta gran idea va perdre tota la seva fortuna. Tanta sort que el suport públic i la protecció del Kaiser Guillem II li varen permetre de seguir endavant. Aleshores va concebre la fórmula de reduir el globus tradicional a una estructura d'alumini en forma de cigar de l'Havana.

Això era realitat el juliol de 1900, l'aniversari dels seus seixanta-dos anys. El primer «Zeppelin» en forma de cigar duia una góndola amb motor de combustió interna i una hèlix. Desferrà majestuosament i malgrat una pana que l'obligà a aterrar, fou el primer vol dirigit per l'home. És clar que el dirigible no era la forma definitiva de l'aparell volador. Ben aviat seria vençut pels aeroplans i això perquè malgrat la seva figura silenciosa, impressionant, de gran vaixell, era feble de cara al mal temps i esclatava quan el seu hidrogen entrava en combustió. Alemanya va voler fer servir el nou invent durant la Primera Guerra Mundial, i una esquadra de més de quaranta «zeppelins» bombardejaren Londres, essent alhora abatuts. Ja dins pretensions de l'aviació comercial, el «zeppelin», fabricat a Alemanya, Itàlia, Anglaterra, França i Estats Units, va fer viatges d'esplai, però els seus freqüents desastres, amb moltes víctimes, demostrà la seva ineficàcia.

Dos grans dirigibles han passat a la història, el «Graf Zeppelin», inaugurat el 1928 i que va recórrer tot el món el 1929, i el «Hindenburg», que començà a volar el 1936 i caigué envoltat de flames a Nova Jersey un any després. Símbol de l'Alemanya nazi, el seu final fou vist per alguns com un profètic advertiment. Ferdinand von Zeppelin moria Charlottenburg, Prússia, el 8 de març de 1917.