TW
0

IOLANDA PERICÀS.Palma.
El director d'escena romanès Gabor Tompa imparteix des d'ahir el curs Hamlet: La humanitat en el teatre al Teatre del Mar de Palma. Organitzat de manera conjunta per l'Associació d'Actors i Actrius Professionals de les Illes Balears (Aaapib) i per la Fundació Teatre del Mar, el curs pretén analitzar diversos aspectes de l'obra, sobretot els referents a «Hamlet com a home de teatre».

Durant 10 dies i en un total de 59 hores, els sis actors i les set actrius que prenen part en les sessions, hauran d'aprendre a «tenir el coratge per convertir-se en res i a partir d'aquest no-res cercar un objectiu, perquè un actor sense objectius està perdut», explicà Tompa. I afegí que «els intèrprets han d'aprendre a cercar la tensió i la presència i a oblidar la concentració». Segons el director, és molt important el fet de saber «transformar-se en res i oblidar la pròpia personalitat», sobretot per interpretar obres «de Shakespeare o de Becket».

Respecte de l'obra escollida, Tompa posà de manifest que «és un peça que ho té tot». En aquest sentit, destacà que «Hamlet és un laberint de miralls pel que fa al teatre perquè té tot tipus de manifestacions teatrals: Hamlet és teatre psicològic, físic, d'Stanislawski, és teatre d'avantguarda, de l'absurd. És una peça que et dóna la possibilitat d'estudiar les formes diferents del teatre en una sola obra».

Segons el director del curs, «hem de pensar que Shakespeare era un home de teatre: era un actor que escrivia per a l'escena i les seves obres no són literàries, sinó que tenen sentit només quan es representen». Aquesta, emperò, no es representarà. Tompa triarà algunes escenes d'acord amb els actors participants en el curs, amb els quals intentarà «desxifrar els papers de l'obra, perquè és una creació molt oberta».

Aina Salom, de la Fundació Teatre del Mar i Salvador Oliva de l'Aaapib explicaren que l'objectiu de la seva col·laboració en l'organització d'aquesta iniciativa és «oferir als actors i a les actrius professionals la possibilitat d'accdeir a cursos per enriquir la seva formació».

Oliva, que treballà amb Tompa en la producció Fi de partida, «una experiència molt forta per a mi», explicà que «Tompa és ara una de les figures més destacades del teatre europeu». El director, que parla perfectament el català, coneix el panorama teatral del Principat, ja que hi ha duit a terme quatre produccions, tres amb el Teatre Lliure i una amb la Fundació Teatre Principal i amb el Festival Grec.