TW
0

M.DÍAZ. Palma.
Una col·lecció de deu quadres d'època barroca han estat dipositats en el Museu de Mallorca pel seu propietari, un col·leccionista privat que s'estima més no fer pública la seva identitat. Entre les obres destaca una pintura inèdita del mallorquí Guillem Mesquida (Palma, 1675-1747). Les obres procedeixen d'una casa noble mallorquina els propietaris de la qual han fet el dipòsit «sense contrapartida ni cap condició», va explicar ahir Joana Maria Palou, directora del Museu.

D'altra banda, Palou anuncià que contar la història de l'art de Mallorca amb les peces precises i aquelles que són imprescindibles centrarà el discurs museístic de les sales de Belles Arts del museu quan siguin remodelades amb peces que abarquen des del segle XIII fins a principis del segle XX. «Tenim obres d'aquest segle i estam obligats a exposar-les», digué la directora. La secció de belles Arts s'ubicarà a la planta noble de l'edifici.

Els quadres, de gran format i tema religiós o mitològic, hauran de ser sotmesos a una neteja i restauració. Però fins i tot abans d'escometre's aquest treball, probablement aquest estiu, el centre els exposarà «tal com estan ara i els presentarem com una petita col·lecció» en una de les sales de la planta noble de l'edifici, les que acolliran la secció de Belles Arts i per a la qual la directora prepara una completa remodelació.

Aquestes peces, assenyalava ahir Palou, ens permetran conèixer el patrimoni artístic de procedència civil i privada, al qual els investigadors han tengut més dificultats d'ccés. «Mentre siguin dipositades en el Museu, tant el públic com els estudiosos les tendran al seu abast».

Palou va ser qui va descobrir que aquesta representació de la Pietat de la qual parlam era un inèdit de Mesquida, «per les seves característiques inconfusibles», assegurà. «També ha vist i corroborat la meva idea Marià Carbonell», expert en l'obra de Mesquida i comissari de l'antològica del pintor que va acollir el Casal Solleric el 1999. «Quna la netegem potser descobrim que és del fill, però jo estic segura que és de Guillem Mesquida», assenyala Palou.

La resta de pintures dipositades pel col·leccionista que guarda l'anonimat procedeixen de tallers mallorquins i italians. Entre les més interessants, que Palou qualifica com a «estrelles» del dipòsit, hi ha dos quadres de Mattias Pretti, un italià que treballà en distintes Corts d'Europa amb molta producció. Se sap que existien perquè ja parlaven d'elles alguns estudiosos del segle XIX. Són La caritat romana i El rapte d'Helena, inèdita. Sobre aquest artista va escriure Alfredo Pérez Sánchez, exdirector del Museu del Prado. Altres són un Caïm i Abe d'importació italiana amb un bessó a Malta, un Sant Jordi o un Sant Josep.