L'escriptor andritxol Baltasar Porcel ha passat a ser el protagonista. El llibre que el retrata és Baltasar Porcel, la novel·la de la vida, que el seu autor, el periodista Antoni Planas defineix com «un extens reportatge periodístic».
El periodista assegura que en alguns moments s'ha sentit fascinat pel personatge de l'escriptor andritxol. «Sobretot perquè veus que és una persona que ha viscut moltes de coses. En els anys seixanta a Barcelona, quan va estar en grups molt actius, a la transició, que ell va viure en un lloc privilegiat, com a periodista i entrevistador, quan descobreix personatges amagats pel franquisme o el catalanisme i pos per exemple la recuperació de Josep Pla. Després també hi ha un fet que fascina molta de gent, que és el Porcel viatger, el que es mou per tot el món amb una mirada molt profunda, molt viva».
Planas, cap de cultura del diari Última Hora, ja havia convertit els escriptors en els protagonistes de la seva obra anterior Mots, mons i mites i assegura que «fent aquell llibre vaig fer bona amistat amb alguns escriptors. Quan a Porcel li proposaren protagonitzar aquesta obra ell va pensar en mi i jo n'estic molt content, perquè el consider un dels escriptors en català més importants del tercer terç del segle passat».
Planas ja coneixia l'obra de l'andritxol. «Jo era un al·lot que llegia molt i algú em va recomanar Cavalls cap a la fosca, que ha estat una obra que a mi m'ha marcat molt i que em va descobrir Porcel». Aquest reportatge no pretén incidir sobre l'obra porceliana sinó «explicar aquesta literatura a través de la seva vida, i també mostrar els vessants socials del Porcel periodista i de l'home ficat a dins de la política».
Planas assegura que l'obra va iniciar-se el 1997, però que ha hagut de menester quatre anys de feina. «Les trobades eren complicades, però hem tingut llargues converses, que per a mi han estat molt enriquidores. Com és lògic hi ha hagut una feina de selecció important i jo consider que és un llibre viu, perquè en Porcel ara és més viu que mai».
El periodista assegura que «un dels principals estímuls del llibre ha estat conèixer el Baltasar Porcel privat, que és totalment càlid i humà i molt preocupat per les persones. Dista de la imatge del personatge públic».
Maldament la fascinació de Planas per l'obra de l'andritxol i el seu coneixement, assegura que «he hagut de rellegir milers de planes per poder fer aquest llibre i jo crec que ajudarà a comprendre algunes de les seves obres, a entendre algunes coses dels processos creatius i del que es conta en els llibres de Porcel».
En definitiva, ara es té una eina per conèixer millor l'escriptor «més conegut de Mallorca i un dels més importants de la literatura catalana». De totes maneres, i com assegura l'autor «és molt més important que la gent llegeixi la novel·lística de Porcel que no aquest llibre».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.