TW
0

MARIANA DÍAZ.Palma.
Un retaule mudèjar (s. XIV i XV) trobat fa uns quatre anys en una casa del carrer de Sant Gaietà serà adquirit per l'Estat, que el cedirà al Museu de Mallorca. La compra aprovada pel Ministeri de Cultura a través de la direcció general de Belles Arts encara no s'ha materialitzat. La Conselleria de Cultura del Govern va intervenir perquè aquesta obra, que pertany a un particular, quedàs a Mallorca.

Pere Muñoz, director general de Cultura, va confirmar ahir que el seu departament «va fer una petició al Ministeri que, després de diverses negociacions, va ser aprovada». Muñoz va recordar que es tracta d'«una peça formidable que es quedarà a l'Illa».

El retaule va ser descobert sota un forjat quan a l' edifici es feien treballs de restauració. L'obra, d'uns 50 metres quadrats, va ser desmuntada peça a peça i numerada perquè pugui ser reconstruïda perfectament en un altre lloc». Així ho explica el restaurador Ramón Sánchez Cuenca, encarregat de supervisar el procés de desmuntatge. Del mateix, «fotografiat exhaustivament», també es va fer un estudi històric el 2000, obra d'Elvira González, historiadora de l'art, i un altre científic, sobre els pigments, aglutinants, materials, entre altres aspectes, firmat pel laboratori Arte Lab de Madrid.

«Els propietaris de l'edifici em van demanar que els trobàs un comprador. Ells no podien mantenir-ho al mateix lloc perquè els hauria significat modificar tota l'obra que estaven fent, ja que l'enteixinat es va trobar quan aquesta estava començada», explica Sánchez Cuenca, qui llavors es va dirigir a la Conselleria de Cultura.

El Ministeri de Cultura «va aprovar la compra i va iniciar un expedient» que finalment no es va resoldre i per tant després se'n va iniciar un altre. «La setmana passada vam tornar a rebre una nova proposta de contracte d'adquisició», explica Sánchez Cuenca, qui apunta que l'enteixinat «necessita una restauració». A la seva anàlisi històrica, Elvira González escriu que «l'enteixinat descobert al carrer Sant Gaietà número 5 de Palma correspon, per la seva morfologia i decoració, a un enteixinat dels denominats de sostrades d'estructura plana d'època trecentista i característics dels edificis civils de la Corona d'Aragó».

González afegeix que «la presència de l'esmentada estructura adornant el sostre gens tenia a veure amb les transformacions últimes que feien de la casa una xarxa de petites estances de sostre baix. Encara que aquest estudi només havia de tractar el tema exclusiu de l'enteixinat, volem començar apuntant la possibilitat que la presència d'aquest sigui una prova de la segregació d'aquest edifici respecte a l'edifici limítrof: Can Gradolí».