Una de les imatges del vídeo de Morey, protagonitzat només per joves que fingeixen morir.

TW
0

IOLANDA PERICÀS.Palma.
L'artista mallorquí Joan Morey participarà enguany a la secció paral·lela de la Biennal de Venècia, Bienal Apperto, on mostrarà una creació feta expressament per aquesta ocasió, To die for, a més d'una mostra dels seus anteriors treballs, en aquest cas Surmenage par STP. Morey forma part del projecte Bad Boys, comissariat per Agustín Pérez Rubio, que engloba set joves creadors que treballen en suport de vídeo.

Per la seva banda, Agustín Pérez Rubio, comissari del projecte, explica que el concepte de la proposta fa referència a «la rebel·lia en el comportament de la gent jove a l'art contemporani». En aquest sentit, Pérez Rubio parla de «vandalisme, transvestisme, comportaments no normatius aplicats a la representació artística».

Morey explica que aquest projecte sorgí «arran de la participació de l'any passat i l'interès que despertaren les creacions en vídeo, per la qual cosa el comissari es decidí per mostrar enguany el treball de videocreadors». En el seu cas es tracta d'una nova proposta, To die for, que continua amb la seva línia de «despistar i incomodar l'espectador».

Segons Morey, els seus treballs «no volen contar una història i tenir un públic receptor, sinó que pretenc que l'espectador s'involucri». En aquest cas, per atreure l'atenció Morey parteix de l'expressió «moriria per» i entorn a ella crea una sèrie d'imatges en les quals diferents models masculins «juguen una mena de joc, en el qual es fingeixen morts».

El tractament de les imatges és diferent en aquest treball de les seves obres anteriors, «perquè no es tracta d'una instal·lació, sinó que és una projecció lineal», tot i així Morey segueix amb una constant de la seva feina, «posar-ho difícil a l'espectador a través, en aquest cas, d'imatges fragmentades i abstractes».

En aquest sentit, Morey intercala aquestes imatges «de models masculins i homoeròtics» amb d'altres soltes, «com la coberta d'un disc o fragments de llibres» que fan referència als «mites» de Morey com a creador. D'aquesta manera «es crea un ambient eròtic que es trenca amb l'aparició d'un referent extern». L'artista explica que així «romp el delit visual».

Per a aquest vídeo Morey ha comptat amb els dissenys d'Spastor, que són els que vesteixen els models i que «per la seva estètica mortuòria encaixen perfectament en aquesta mena de joc pervers basat en les relacions necròfiles, aparentement sense malícia». Aquests dissenys són per a Morey «més que un referent, un concepte del treball».

En el cas de Morey, el comissari considera que amb aquesta nova obra «que com a les resta d'artistes es complementa amb una anterior per donar una idea de la línia de treball de cada un», el que es mostra «és un tractament diferent de les relacions i la sexualitat».

En aquesta «aposta arriscada que mostra la rebel·lia dels artistes joves cap a la societat» participen també Carles Congost, Jon Mikel Euba, Manu Arregi, Sergio Prego, Pepo salazar i Fernando Sánchez Castro. El projecte Bad boys arribarà a Venècia el 13 de juny i és un encàrrec del Ministeri d'Afers Exteriors.