Només es podrà adquirir aspirina infantil amb prescripció mèdica

Sanitat estudia adoptar la mesura per garantir la seguretat del pacient

TW
0

L'Agència Espanyola del Medicament estudia la possibilitat que l'Aspirina Infantil només es pugui adquirir a les farmàcies amb recepta mèdica a causa de la seva relació amb la Síndrome de Reye (patologia greu que afecta el fetge durant l'adolescència), segons informà ahir la ministra de Sanitat, Ana Pastor, qui no obstant això no va aclarir si aquest producte serà finançat pel sistema públic.

El pas a prescripció per aquesta presentació d'àcid acetilsalicílic en dosis de 125 mil·ligrams sorgeix d'una recomanació del Comitè de Seguretat de Medicaments d'Ús Humà en relació amb la relació entre l'Aspirina Infantil i l'esmentada síndrome en processos febrils que, segons Pastor, «es coneix des de fa anys».

En una roda de premsa oferta després de l'aprovació al Congrés de la Llei de Cohesió i Qualitat del Sistema Nacional de Salut, la ministra va informar que el Comitè ha fet aquesta recomanació «després d'estudiar de manera detallada els informes farmacoepidemiològics» i «únicament com a mesura de precaució». En concret, es recomana contraindicar l'ús de l'Aspirina en menors de 16 anys en casos de síndromes febrils.

A més, ha recomanat retirar l'Aspirina Infantil del grup d'Especialitats Farmacèutiques Publicitàries i passar-la al grup de medicaments de prescripció, per la qual cosa únicament es podria adquirir amb recepta mèdica. «L'agència estudia aquesta recomanació i emetrà la decisió perquè creiem que és una cosa molt important», va destacar Ana Pastor.

La ministra va recalcar, no obstant això, que «no hi ha cap alerta» i que la decisió d'aquest comitè «forma part del treball habitual de recomanacions per vetllar per la salut de la població». La política va assegurar que no s'ha comunicat fins al moment cap cas d'aquesta síndrome per aquesta causa.

La mesura anunciada per Pastor ha estat rebuda com un «encert pel col·lectiu de farmacèutics, que es va manifestar en veu de la presidenta de la Federació Empresarial de Farmacèutics Espanyols (FEFE), Isabel Vallejo. La presidenta afirmà que «la mesura preventiva» de convertir l'aspirina infantil en un medicament de prescripció és un «encert» del Ministeri de Sanitat i Consum i va considerar que no suposarà «cap tipus de problema» per als pacients, ja que existeixen «molts d'altres antipirètics» a les farmàcies amb les mateixes funcions.

Després d'assegurar que des de fa anys l'ús d'aquest medicament com antipirètic és menor, Vallejo va explicar que aquesta mesura «no suposarà un desplaçament» de les prescripcions que actualment es fan del principi actiu d'aspirina a pacients amb malalties cardiovasculars, patologies per a les quals també és útil. En concret, el laboratori Bayer comercialitza sota la marca Adiro el mateix àcid acetilsalicílic.