IOLANDA PERICÀS.Palma.
L'artista José Manuel Ciria (Manchester 1960) du a la planta Noble del Casal Solleric de Palma els seus treballs dels darrers tres anys, aplegats amb el títol de Teatre del Minotaure. En paraules de Guillermo Solana, comissari del recull, «aquest mostra com Ciria fa esclatar les costures de l'espai».
Les dues darreres sales de l'exposició mostren «l'interès de Ciria per desbordar la noció de quadre», ja que aquí l'artista l'entén «com una instal·lació de pintura» no limitada per l'espai físic. Es pot veure en aquest apartat una sèrie de llenços penjats del sòtil o ficats dins uns cilindres, i en la qual el pintor «du al límit les possibilitats del suport pictòric».
L'artista, que parlà poc, deixà en mans del comissari la descripció de la seva obra i de com aquesta, molt relacionada amb «l'element físic del carrer», es mostra a les diferents sales del Solleric. En aquest sentit, Solona parlà de Ciria com d'un creador «d'abast europeu, un dels més originals i intensos de la seva generació».
Respecte del títol de la mostra, Solana relacionà el Minotaure, «la bèstia mitològica», amb «la recreació de la pintura» i afirmà que el «teatre» fa referència al laberint d'aquest animal mític, perquè les obres de Ciria «es mouen en direccions entrecreuades».
Segons Solana, l'exposició aplega tres gran eixos de les creacions de Ciria: d'una banda, la seva relació amb la imatge a través de les pintures superposades en cartells i en tanques publicitàries; de l'altra, el seu automatisme i gestualitat en la pintura, que enllaça amb l'expressionisme abstracte i que parla també de la composició goemètrica dels seus llenços.
Per situar l'obra de Ciria, el comissari de la mostra esmenta la crisi de la pintura de la dècada dels 80, en la qual després d'un auge de la disciplina aquesta passà a un segon pla. «Ciria va ser un dels qui es mantingueren fidels a la pintura, però a diferència de la gran majoria ell no es dedicà a crear cap obra pictòrica autoreferencial, sinó que s'estimà més sortir al carrer».
Segons Solano, «l'obra de Ciria és una exploració constant i una annexió amb altres territoris». En aquest sentit, fa feina amb imatges fotogràfiques per crear-ne una mena de collages en els quals el color de la pintura sobre el fons de la imatge perment unes «composicions d'imatge molt impactants».
La mostra, de la qual l'artista se sent molt satisfet, s'inaugura avui i romandrà al Casal Solleric fins dia 29 de juny. Teatre del Minotaure, que es pogué veure a Alacant i possiblement arribarà al Museu d'Art Modern i Contemporani d'Eivissa, té el patrocini de la Caja de Ahorros del Mediterraneo (CAM). Joan Daviu, de l'Obra Social i Cultural de l'entitat, mostrà la seva satisfacció perquè Ciria és «un exponent de l'art abstracte actual».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.