«La feina del dramaturg és una tasca que sovint es fa en solitari»

Jaume Miró és un dels autors teatrals més joves del panorama illenc

TW
0

IOLANDA PERICÀS. Palma.
Jaume Miró, amb 26 anys acabats de complir, és un dels autors de teatre més joves de les Illes Balears i ja porta al darrere dues obres estrenades. El funeral d'en Singlepeu, és fins ara la seva darrera creació i encara es pot veure pels escenaris mallorquins. Miró és el director i autor de les obres de la jove companyia Noctàmbuls. L'autor prengué part el cap de setmana del 12 d'abril a la I Trobada d'Autors Teatrals que tingué lloc al Teatre de Lloseta.

Miró considera aquest tipus de trobades «molt positives» perquè, segons l'autor «és un bon lloc per intercanviar experiències i veure quines són les nostres diferències i què és el que els diferents autors tenim en comú». A més, Miró creu que «com més caps hi hagi millor pensarem». En aquest sentit, el dramaturg creu que «atès que sovint els autors treballam en solitari, és bo que ens puguem relacionar amb aquest tipus de trobades».

Durant el cap de setmana de la trobada llosetina Miró presentà un avançament del que serà la seva propera obra «que segurament representarem amb la companyia Noctàmbuls, de la qual som director, a banda d'autor de les obres». Miró explicà que Aida, el títol de la nova obra que portarà per subtítoDe la mentida, una acotació que Miró considera «imprescindible per entendre el conjunt de la peça». L'obra parteix «d'una notícia que va sortir als diaris sobre un assassinat». En principi està escrita per a quatre personatges, «tot i que a la nostra companyia són set actors». Miró afegeix que es tracta d'una «obra molt austera, amb molt text i molts pocs elements escenogràfics, com la majoria de les meves creacions».

L'autor considera que «algunes vegades» el fet d'escriure obres per a una determinada companyia «pot condicionar a l'hora d'escriure». Miró explica que «no sempre puc crear arguments per a set personatges, com en el cas d'aquesta darrera, en la qual només n'apareixen quatre. A més, el fet que la companyia representi sempre les meves obres també és un fet a tenir en compte, ja que crec que s'ha de diferenciar entre una peça i una altra. Aquesta darrera no només romp amb els paràmetres del grup sinó que trenca també amb els plantejaments de l'obra anterior».

Miró sempre ha exercit com a autor i director de la seva companyia, però mai no s'ha plantejat la possibilitat de canviar de lloc i pujar als escenaris. «Per ara em basta amb el que faig», afirma, «a més encara no he trobat un personatge amb el qual em senti identificat i això que som jo qui els escric». Malgrat tot, l'autor no descarta que en un futur pugui treballa com a actor, «si alguna vegada don vida a un personatge amb el qual em senti còmode potser ho intenti, però encara no és l'hora», conclou.