«Celobert» qüestiona l'amor entre persones amb ideologies diferents

L'obra es veurà des d'avui i fins diumenge a Artà, Alcúdia i Manacor

TW
0

Un home d'uns cinquanta anys vidu i propietari d'una cadena d'hotels i restaurants, Tom, decideix anar a cercar la seva antiga amant, Kyra. La jove ha refet la seva vida i s'ha fet seus els valors de l'esquerra més radical. Aquesta és la trama de Celobert, una trama que s'inclou dins el cicle Escenaris del Món i que podrà veure's avui en el Teatre d'Artà; demà i passat a l'Auditori d'Alcúdia i, diumenge, al Teatre de Manacor.

«L'autor es qüestiona si, l'amor, només implica sentiments o si també es deixa portar per tot allò que envolta una parella», va assegurar Josep Maria Pou, Tom en la història. Basada en un text de l'autor anglès contemporani David Hare, el muntatge enfronta dos personatges «amb ideologies polítiques i socials totalment diferents». Una diferència que es basa en el canvi experimentat per Kyra. «Quan deixa Tom, Kyra opta per una vida sense comoditats en la qual es lliura als més desfavorits», va afirmar Marta Calvó, Kyra a l'obra.

«Quan la dona de Tom mor, el vidu pensa que podrà recuperar la seva relació amb Kyra», digué Pou. Un pensament que s'allunya de la realitat. «Ambdós personatges són contradictoris, complexos i mesquins», afirmà Calvó. Una contradicció expressament pensada per l'autor que cerca la participació de l'espectador. «Hare va escriure l'obra tractant el seu futur públic com a persones intel·ligents i obligant-lo a canviar de parer a cada moment».

Enmig de la parella se situa Edward, el fill de Tom. «L'únic que vol és refer la seva família, recuperar aquells pilars còmodes que el sustentaven i que es van perdre amb la mort de la seva mare», va explicar David Janer, Edward a la trama. La manera d'aconseguir-ho passa per Kyra. «Vol convertir-la en el nou pilar de la seva família».

«Quan es parla de teatre polític sempre s'associa a un teatre avorrit». Per Pou, la peça d'Hare combina «el teatre centrat en la idea amb la fórmula tradicional i costumista d'exposar-ho». D'aquesta manera, «s'omple de contingut i s'apropa al gran públic». «Es necessita una escena que cridi a la reflexió sobre un tema tan universal com la diferència entre la dreta i l'esquerra, sobretot ara que estam en temps d'eleccions».

La història se centra al Londres posterior a Margaret Thatcher. «No ha fet falta traslladar l'obra ni en el temps ni en l'espai perquè, ara, la situació del nostre país s'assembla a la que vivia el Regne Unit quan es va estrenar Celobert», va explicar Pou.