Diumenge de Rams, primera processó

«L'entrada de Jesús a Jerusalem» obre avui vespre la Setmana Santa d'enguany

TW
0

PAU CHIMELIS. Palma.
Les processons de la Setmana Santa de Ciutat comencen amb la de L'Entrada de Jesús a Jerusalem, que vol ser un recodatori bíblic dels fets assenyalats a l'Evangeli. És un acte multitudinari amb una participació estimada d'uns tres mil confrares, amb els seus corresponents passos, estendards, i totes les bandes de música. Els estendards són l'emblema, el símbol i la història de les confraries, i una tradició del llegat del brodat i l'estampació de Mallorca.

Els passos i les confraries són els protagonistes de la processó. Destaquen el 75è aniversari de les confraries de la Joventut Antoniana i la Confraria de Simón Cireneo i els 50 anys de la Confraria del Redemptor de la Senyora. de la Mercè. Els passos il·lustren la processó amb el de L'entrada triomfal de Jesús a Jerusalem, grup escultòric realitzat per Jaume Mir i policromat per Antoni Mora, amb un estil d'una gran senzillesa clàssica i austera, amb nou figures tallades envoltant Crist damunt l'ase, i portat pels confrares. El pas de Jesús del Bon Perdó, de la confraria del mateix nom, és obra de l'escultor Manuel Barrado, sobre l'escambell realitzat per Felip Victory beneït l'any 1997. La confraria de Santa Mónica porta el pas de Jesús Camí de Getsemaní obra recent i moderna del 2002. És de destacar la massiva participació de les confraries de Ciutat des de les més antigues com la de La Creu de la Calatrava, fundada el 1902, i la de la Verge Dolorosa del 1910, com les més recents per exemple la de Santa Mònica beneïda el 1997 i la de Jesús del Gran Poder fundada l'any 2000.

De cada vegada més es nota la participació d'infants que amb il·lusió volen anar a la processó, com les bandes de tamborers de la Confraria de Nostra Senyora del Carme, i de Nosrta Senyora de l'Assumpció de Son Espanyolet, amb nins entre els sis i els catorze anys.

La tradició d'aquesta processó a Palma és recent, de fa només uns quinze anys, instaurada imitant altres indrets de l'Estat.

Començà amb la idea que hi participassin les confraries del pobles de Mallorca. Durant els primers anys hi vengueren una bona representació però amb el temps i com a conseqüència d'altres processons en els diferents pobles minvaren. Hi aniran les trenta-una confraries de Ciutat més les de s'Arenal i la del Coll d'en Rabassa.

La tradició és portar branques d'olivera mallorquina i palmes d'Elx recordant el passatge de l'Evangeli a més dels ciris. Segons l'opinió particular de Tomàs Darder, president de l'Associació de Confraries de Palma: «Seria interessant que es fes al matí en lloc de l'horabaixa, enllaçant-la amb la solemmne benedicció de les palmes, però hi ha l'inconvenient que s'haurien de canviar moltes celebracions que es fan a les parròquies de Ciutat.

El recorregut és el de sempre, començant pel carrer de Sant Jaume i finalitzant a les Caputxines, amb uns petits canvis, condicionats pels greus incovenients de les obres de l'aparcament de la via Roma.

A Ciutat no hi ha la tradició de portar aquest diumenge els passos amb portants, com el de L'Esperança, Nostra Senyora de les Angoixes i Nostra Senyora de la Salut, que està previst que sí participin el dijous i el divendres Sant.

Aquesta processó vol ser al mateix temps el reflex de la devoció popular i la participació del poble mallorquí en els actes de la Setmana Santa.