Electricitat a Palma (1903)

TW
0

És inaugurada l'estació elèctrica de Palma. L'enginyer encarregat pels socis de la companyia d'estudiar l'indret més adient per a la fàbrica fou el senyor Andrés Crespo i un cop les dades foren satisfactòries, començaren els treballs. Amb els seus col·laboradors, Pere Borràs i José Ibarra, Andrés Crespo treballaren de valent per tenir l'obra feta i a punt en aquest dia, tan celebrat per les institucions illenques. La solemne inauguració tenia lloc a les sis, l'hora que arribaven els carruatges conduint els convidats. El bisbe beneí el local, les dinàmos, les màquines i les altres instal·lacions. De seguida, com a prova o demostració, es donà vapor i les grans rodes començaren a girar amb una velocitat de vertigen.

L'enginyer director, el senyor Knerr, posà el contacte i es féu la llum. Els arcs voltaics il·luminaren esplèndidament tota la nau. Al mateix temps es posava en comunicació amb la ciutat i, moments després d'encendre's totes els llums de la fàbrica, en el carrer de Colom s'il·luminaren els quatre arcs voltaics allà col·locats per la Companyia Ahlemeyer. L'edifici de la fàbrica consta de dues naus i n'ha dirigit la construcció arquitectònica Gaspar Bennàssar. La primera pedra havia estat posada el primer de maig del 1902, essent la contractació d'obres de Llorenç Amengual.

Fins aquí la nota provinciana de premsa. L'electricitat ja era ciència que creava il·lusió, entusiasme i mite. S'aplicava a il·luminar les tristes poblacions que passaven la nit en la mitja fosca de la llum del gas i també per a altres formes de progrés, com per exemple, la medicina. En aquesta sentit estava de moda el «Vitalitzador elèctric del doctor Wilson, que no dubtaven a qualificar com el millor remei per regenerar la força humana. Estava a la venda en el Grand Hotel de Palma. Així, el doctor Wilson de Londres feia aquesta propaganda del seu producte: «Amb la constància necessària, per febles que sien, els corrents elèctrics penetren en les parts més fondes del cos, essent de conveniència la influència perllongada de corrents febles, però de densitat constant, per tal que aquests puguin obrar com un preciós medicament per a totes les malalties cròniques i com a poderós element de salut i de vida als impotents, els esgotats, els neurastènics i els desequilibrats. El que porta el Vitalitzador Elèctric del doctor Wilson experimenta tot el que diuen els savis metges electricistes, que consisteix en la percepció de sensacions agradables de calor en les extremitats i un vitalitzador excitament que es tradueix per un benestar en la porció lumbar de la columna vertebral i una energia i vigor en les cames que el malalt sent com si se li reintegrassin les forces perdudes...».