TW
0

IOLANDA PERICÀS. Palma.
L'artista andalús Javier de Juan, (Linares, 1958) inaugura avui al Casal Solleric de Palma la mostra Paradisos artificials. L'exposició, que romandrà al centre fins dia 8 de maig, recull una sèrie de peces creades per De Juan al llarg de la darrera dècada. Totes tenen en comú la idea de viatge amb el «paradís artificial» com a destinació final.

L'exposició fou presentada pel regidor de Joventut i Esports de Cort, Jordi Llabrés, que substituí Carme Feliu. Tant Llabrés com la resta d'assistents a la presentació tingueren un record per a la regidora de Cultura, que des del passat 6 de març es troba a la clínica Rotger, on evoluciona favorablement d'una hemorràgia cerebral, i a qui desitjaren una recuperació ràpida i satisfactòria.

De Juan, considerat per la crítica com un dels màxims representants de la nova figuració, explicà la seva satisfacció pel fet que «la mostra recull deu anys de la meva producció, que és el temps que he estat per desenvolupar aquesta idea de viatge i de paradís com a destinació final». Segons l'artista, aquest fet permet contemplar «la meva evolució completa, i no per fases, com succeeix si exposes més sovint».

El creador andalús, que mostrà la seva obra en la darrera fira internacional Arco, presenta aquí una sèrie de teles que tenen com a arguments principals els desplaçaments per aire, per mar i per terra. Aquests llenços, alguns de pertanyents a col·leccions privades, es complementen amb les seves darreres produccions: un seguit de dibuixos en blanc i negre.

Però les peces centrals de la mostra, amb les quals comença i acaba el recorregut per aquests deu anys, són pròpiament el «paradisos artificials, dels quals no parlaré perquè és l'espectador qui els ha d'interpretar», explicà l'artista. Aquests paradisos artificials són una espècie de grans capses d'embalatge, a l'interior de les quals De Juan recrea un conjunt d'espais, que corresponen als paradisos a què fa referència, «molt pròxims». Així, el visitant es pot recloure i «aïllar» en un bar de copes, en una sala de lectura i en un vagó de tren.

La comissària de l'exposició és Neus Cortès i és la primera de la nova etapa de col·laboracions firmada entre l'Ajuntament de Palma i la CAM, «després d'un anys molt profitós i fructífer», segons indicà Joan Daviu, cap de l'obra social d'aquesta entitat. Així mateix, el recull és «la primera exposició de caire institucional dedicada a l'artista», assenyalà Cortès, i «una producció pròpia del Casal Solleric».