TW
0

Mor a la seva casa de Palma l'enginyer de camins, canals i ports Eusebi Estada i Sureda, nascut a la mateixa capital el 1843. La premsa en feia ample ressò i assistiren a les exèquies de l'il·lustre finat nombroses personalitats. Els mèrits d'aquest gran enginyer estaven en boca de tots i els periodistes feien la llista de la seva participació en les principals obres públiques de les Illes. Ja el 1871 publicava un estudi en el qual demostrava la possibilitat econòmica de construir una línia de ferrocarril entre Palma i Inca. La fundació de la Societat del Ferrocarril de Mallorca fou conseqüència d'aquella tasca, de manera que el 1872 s'escripturava l'entitat, amb capital mallorquí, i a finals de l'any següent ja començaven les operacions del traçat, dirigit pel propi Estada, que seria l'enginyer vitalici de la companyia. Les obres foren inaugurades el 24 de febrer de 1875. Però també es va interessar per les carreteres, de les quals millorà molt la xarxa, amb la reforma de moltes d'elles i la creació de noves vies, com el cas de la d'Inca a Lluc (1888-1893).

No fou menys significada la publicació de la seva monografia La ciudad de Palma, su industria, sus fortificaciones, sus condiciones sanitarias y su ensanche, que sortí de la impremta el 1885 i proclamava la necessitat d'esbucar les muralles i eliminar les zones polèmiques que impedien l'edificació normalitzada fins a una distància de 1.250 metres del recinte murat. Així, els diaris del 10 d'agost de 1902 no dubtaven a dir: «Quan el 1895, gràcies a la perseverant tasca del nostre il·lustre conciutadà el senyor Eusebi Estada, a qui eficaçment donà suport un grup no molt nombrós dels seus amics i entusiastes admiradors, i a la legítima influència que en aquell temps gaudia ja en les esferes governamentals el no menys preclar mallorquí Antoni Maura, es pogué aconseguir que es votàs la llei sobre l'esbucament de les fortificacions que envolten aquesta capital, es va donar, indubtablement, una gran passa per arribar a la realització d'una idea que, acaronada amb amor, des d'un començament, per uns pocs, havia arribat a convertir-se en aspiració general dels habitants de Palma...».

És clar que en aquells dies no es tenia encara, segons sembla, la visió que actualment ens domina sobre el que és i el que hauria pogut ser el patrimoni arqueològic i històric. És evident que amb la desaparició de la major part de les muralles vàrem fer també desaparèixer nombrosos vestigis del passat. Però Palma volia ser una ciutat moderna i no una vila «colonial» com la famosa Cartagena de Indias i haurem de respectar la voluntat dels rebesavis.

Eusebi Estada fou cap d'Obres Públiques de Balears fins el 1907, publicà molts llibres de caràcter tècnic i fou acadèmic corresponent de la «Real Academia de San Fernando» i inspector d'enginyers. Fou nomenat Fill Il·lustre de Palma el 1902 i el carrer que voreja les estacions ferroviàries du el seu nom.