TW
0

El Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma obrirà les seves portes l'estiu que ve. Així ho assegurà la seva directora, Teresa Pérez-Jofre, que actualment es troba a Madrid preparant la participació del Museu a Arco que obre dimecres. El Museu mostrarà a la fira la seva maqueta i es projectaran imatges de les obres més representatives de la Col·lecció Serra, del Govern, el Consell i l'Ajuntament. A la projecció és podrà veure una primera ordenació, cronològica i estilística. El regidor d'Urbanisme de Cort, Rafel Vidal, coincidí amb la directora en assegurar que les obres estarien acabades a finals d'abril. «Després hi haurà tres mesos per equipar el centre», explicà. Quan acabi la construcció també s'iniciaran les obres d'enjardinat exterior i recuperació de la murada. Uns treballs que «ja estan adjudicats a l'UTE Dragados/Llabrés Feliu amb un cost d'1.156.650 euros i que es finançaran amb fons del Consorci Mirall Palma Centre», digué Vidal. El regidor féu incidència que «en aquest projecte s'ha aconseguit posar d'acord tres administracions per llançar un museu d'art contemporani que serà un dels més importants de la Mediterrània». Actualment el Museu ja disposa d'unes 400 obres, la majoria pintures, i algunes escultures. En el sentit d'incrementar més el fons del museu, la directora explicà que «comptarà amb un pressupost anual destinat a noves incorporacions. S'elaborarà un programa d'adquisicions per definir les línies prioritàries i completar la col·lecció. També es crearà un Comitè Artístic Assessor, en el qual actualment treballa el consorci. En ell hi haurà artistes, galeristes i representants del sector cultural». Pel que fa a les escultures, el projecte constructiu del Museu d'Art Modern i Contemporani ja inclou tres escultures d'importants artistes espanyols de gran projecció internacional. Ells són Santiago Calatrava, Jorge Oteiza i Susana Solano.

La de Calatrava serà una escultura cúbica, d'uns 15 metres d'altura, que se situarà a la terrassa, convertint-se així en un dels punts de referència del centre. Pel que fa a l'escultura de Solano, es tracta d'una passarel·la que creuarà sa Riera mentre que la d'Oteiza és una obra molt característica de la seva escultura. Actualment el seu estat de salut és delicat a causa d'una pneumònia. Les obres, segons informà Vidal, han estat cedides pels artistes al consorci i només s'haurà de costejar les despeses derivades de la seva instal·lació i fosa. El projecte per a la creació del Museu d'Art Modern i Contemporani de Palma es va gestar com una proposta conjunta entre la iniciativa pública i la privada. Per a això, es va crear el 1997 un consorci integrat pel Govern de les Illes Balears, el Consell de Mallorca, l'Ajuntament de Palma i la Fundació d'Art Serra, que es va comprometre a aportar una cessió a trenta anys d'obres d'art valorades en 4.810.000 euros i una donació d'obra i fons bibliogràfics de per valor d'1.200.000 euros.

El gener del 2002 es van iniciar les obres de construcció de l'edifici que allotjarà el museu, situat al baluard de Sant Pere. Aquestes obres es van finançar a través d'una primera aportació del Govern, Consell i Ajuntament d'1.170.468, 18 euros respectivament i, posteriorment, a través de la pòlissa creditícia que es va concertar amb la CAM el 30 d'octubre del 2001. Aquest crèdit, realitzat a un interès de 3'68%, ascendeix a 9.155.352, 93 euros i el seu venciment serà el 30 d'octubre de 2011. El pagament d'aquest crèdit per part de les tres institucions es va aprovar en el Ple de Cort (25 de gener de 2001), en el Ple del Consell de Mallorca (2 d'abril de 2001) i al Consell de Govern de les Illes Balears (8 de juny de 2001). Segons es pot veure en els pressuposts, a més de les aportacions per al pagament d'aquest crèdit, les tres institucions aporten una quantitat anual destinada a la despesa corrent. Una xifra que el 2002 va ser de 164.899'92 euros i que el 2003 serà de 426.000 euros, sensiblement superior a causa que aquest any es posarà en marxa el centre, que comptarà amb una vintena d'empleats, i s'ha d'afrontar una sèrie de despeses que fins ara havien estat limitades.