MARIANA DÍAZ.Palma.
Si en el món de la música el col·lectiu de compositors és el menys valorat, la condició de dona, com en altres parcel·les de la vida, agreuja la situació. Les catalanes Matilde Salvador i Mariona Vila, i les mallorquines Mercè Pons, Carme Fernández i Maria Rosa Ribas han participat amb les seves obres en l'enregistrament de 5 compositores contemporànies, editat per l'Institut Balear de la Dona i ONA Digital. El dia de la presentació, al Conservatori, parlaren de la dificultat que implica no ja viure de la seva feina, sinó simplement donar-la a conèixer.
«La composició és l'estatus més baix dins de la música», asseguren. «I si ets dona, molt pitjor». Donar a conèixer les seves obres, estrenar-les i, a més, ser remunerades per això és una meta difícil. D'aquí la seva queixa: «Que no tinguem accés al món laboral». Mariona assevera que «fins i tot en el camp paral·lel del compositor, com pot ser la música de cine o publicitat, la dona ho té malament». Una única sortida, la docència, s'obre davant d'elles quan finalitzen els estudis. Posar un anunci que digui: «Venc melodies belles» podria ser una solució, apunta Mariona amb humor. «Quants encàrrecs m'he perdut per ser dona?», reflexiona.
Encara que han participat en un disc compost i interpretat només per dones -Joana Llabrés i Victòria Cortés hi posaren la veu i el piano-, «no volem recloure'ns», assenyalen. Hem d'anar «de costat amb els homes», afegeix Mercè. Tampoc no estan d'acord que la seva música s'elegeixi per cobrir una quota.
«Escriure música és molt dur, aprendre'n la tècnica és un procés llarg», diu Matilde Salvador, la més veterana, qui assegura que «mai no em vaig sentir discriminada per ser dona, però políticament sí per treballar per la nostra cultura». Resulta incongruent l'escàs interès que suscita la figura del compositor, enfosquida sempre per l'intèrpret. «Com gaudim de tanta música dels segles anteriors, la societat s'ha acomodat i no demostra interès per la del seu temps», comenta Carme. Resulta més econòmic programar un concert de Beethoven, a qui no s'han de pagar drets, que no invertir en l'estrena d'una obra actual. I quins són els seus interessos com a autores, els seus gustos i influències? Carme prefereix la música en què troba «una afinitat espiritual amb la manera de ser». Mariona s'inclina per la que li aporta «un punt d'inflamació emocional, que no vol dir que estigui carregada». «Per Mercè, la que em faci sentir, transportar, difícilment entro en una obra que no m'interessi». I Matilde tria per «aquella que doni importància a la melodia i treballi sobre les escales pròpies del seu país, de la seva cultura».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.