Neix a Pawnee, Oklahoma, Chester Gould, un dels pares del
«Còmic» o de les tires il·lustrades per entregues en els periòdics.
Era fill del director del diari Pawnee Courier Dispatch. El primer
que publicà, encara sent una criatura, foren els seus dibuixos i ho
va fer en el periòdic de son pare. Admirat de les aventures de
«Mutt and Jeff», se sentí atret, ja sent infant, per la feina de
les historietes i ell mateix, al llarg de la seva vida, va dir que
havia nascut amb un «esperit caricaturesc» i que hi moriria.
Als setze anys guanyà un important concurs de dibuix a nivell
nacional. Estudià comerç a l'Agricultural and Mechanical Oklahom a
i col·laborà en els periòdics Tulsa Democrat i Daily Oklahoman amb
caricatures esportives. El 1921 es traslladà a Chicago i mentre
estudiava de nit a la Nortwestern, els darrers cursos de comerç i
marketing, fou dibuixant de plantilla en quasi tots els periòdics
de la gran ciutat "com explica el seu biògraf Jay Maeder" la qual
cosa el tenia convençut de «posseir un agut instint comercial».
Treballà per al famós Hearst en el Chicago American, on
publicava, cada dia, una tira il·lustrada, «Fillum Fables», i també
una comèdia radiofònica, «Radio Cats». Per una altra banda, el
Chicago Daily News li publicà «The Girls Friends», una altra tira
il·lustrada, en aquest cas de tema femení. Però no aconseguia
encara la fama. Fins i tot, de vegades, li rebutjaven alguna de la
seva tasca dibuixada i tenia prou feines perquè li fossin retornats
els fulls, cas de no acabar abandonats en un calaix o dins una
paperera. Vivia a Wilmette, un barri residencial dels afores i la
seva esposa tenia mitjans econòmics, puix que era filla d'un
banquer. Així doncs, ell, sense desanimar-se, s'ho prengué amb
paciència. Seguí amb la seva tasca, amb més i més projectes, la
majoria dels quals eren oferits a Joseph Medill Patterson, director
del New York Daily News. Eren els anys 30. Trucà a moltes portes
però la majoria li pegaven pel nas. Era, explicava Gould, com
trobar-se de cop i volta amb una muntanya de formigó.
Però va insistir. Les coses li anaren sobre la corda fluixa fins
que li fou acceptat un dels seus personatges, el seu home de paper,
un heroi de mil aventures. L'escenari era Chicago. L'individu de
ficció que l'havia de treure de l'anonimat era un policia, un dur
policia de gavardina, que havia declarat la guerra a l'hampa. Les
matances al carrer, la corrupció de policies i polítics, els
robatoris i assassinats per tot arreu, les batalles del gang...
eren cosa de cada dia i que el públic tenia ben sabut i assumit.
Així que el lector, en general, s'identificava amb aquell Dick
Tracy que sorgia per primer cop el tres d'octubre del 1931 en les
págines del Detroit Mirror i que apareixia, també, i regularment,
en nombrosos periòdics d'arreu els Estats. Tal fou l'exit de Dick
Tracy que arribà a editar-se en més de cinc-cents periòdics i això
fins el Nadal de 1977. Segons el ja esmentat Jay Maeder, Chester
Goul és la imatge de l'artista entossudit, confiat en si mateix i
les seves aptituds, que no es desanima mai i treballa sense
repòs...
El premi estava a la vista. Era Dick Tracy, una crítica prou
vàlida de la societat nord-americana, dels canvis de tal societat,
del curiós individu de ficció que, a la llarga, aconsegueix de ser
tal real, tan autèntic, com el seu propi creador. El 1977 Chester
Gould es retirava, ja vell, i deixava la tira en mans dels seus
successors, que tanmateix la deixarien morir. Considerat el
patriarca de la tira il·lustrada, Gold era guardonat el 1978 com
«Dibuixant de l'any» i se li concedí el «Rubén», que és una mena
d'Oscar dels còmics nord-americans. El 1980 fou premiat amb
«l'Edgar», de l'Associació d'autors policíacs de Nord-amèrica. Morí
a la seva casa de Woodstock, Illinois, el 1985, a causa d'un atac
de cor. Tenia vuitanta-quatre anys.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.