TW
0

La pluja no va aconseguir minvar l'èxit de la jornada. Al voltant de 300 xeremiers i geganters procedents de les Illes i de diversos indrets de la Península participaren ahir en la VIII Trobada de Xeremiers, que anualment organitza l'Associació Cultural Albopàs a sa Pobla. A més dels illencs, entre els quals hi eren els germans Tomeu, Miquel i Mateu «Llargo», hi prengueren part quatre colles procedents de Catalunya, el País Valencià i Astúries. La colla més nombrosa fou emperò la de Palma, que agrupà una trentena de xeremiers; seguida de la de Santa Maria del Camí, amb una dotzena de components. Els carrers de sa Pobla s'ompliren ja des de primera hora d'ahir amb les melodies dels xeremiers, que s'anaren disseminant pels diversos carrers de la vila. Tanmateix, a les 10 del matí ja s'havien fet sentir pels carrers i places de sa Pobla dividits en petits grups.

Prop d'una hora més tard convergiren tots plegats a la plaça Major de la localitat i tot seguit enfilaren camí "sense deixar en cap moment d'amenitzar el trajecte amb els instruments" cap al Casal Cultural de can Planas, on els esperaven els tradicionals gegants. Enguany, a part dels gegants mallorquins, els poblers estigueren acompanyats per diversos gegantons catalans, com els de Gràcia i de Barcelona. Tots plegats feren una mostra de balls de gegants a la plaça Major, que es complementà amb la sonada dels xeremiers. Un cop al casal, que el grup va assolir prop de les dotze del migdia, els xeremiers es dirigiren en cercavila, i sense deixar de tocar les xeremies, cap a la plaça de la Vila.

Per altra part, i talment com va succeir en edicions anteriors, la Trobada de Xeremiers va coincidir ahir a sa Pobla amb la Fira de Luthiers, això és, els artesans que es dediquen a la fabricació de diversos instruments. Si l'any anterior eren tretze els expositors que s'aplegaren a la plaça Major poblera, enguany foren setze els artesans que hi mostraven la seva feina i oferien tota casta d'instruments, amb la particularitat que en aquesta edició hi hagué presència d'artesans forans. Entre aquests luthiers vinguts de la Península, hi participà un artesà gallec de la Corunya, Francisco Calvo Regueiro, expert en fabricació de gaites i sacs de gemecs, com també els germans catalans enllestidors de flautes, xeremies i flabiols Pau i Xavier Orriols, desplaçats des de Vilanova.

La resta d'expositors illencs provenien de sa Pobla, Llucmajor, Binissalem, Algaida, Santa Eugènia i Sineu. Destacava la presència de l'única artesana d'ocarines, l'algaidina Carme Hermoso. Pel que fa als instruments, es podien adquirir ximbombes, xeremies, flabiols, tambors, gaites i ocarines, entre d'altres. Finalment, i ja quan els xeremiers i els gegants havien arribat a la plaça, la trobada es va donar per conclosa oficialment. Tant xeremiers com artesans començaren a xerrar amigablement sobre els diversos instruments que tocaven i fabricaven uns i altres, respectivament. Prop de les 14.30 el grup al complet va celebrar un dinar de germanor al poliesportiu de sa Pobla enmig d'un gran ambient.