TW
0

Una simple ullada pels molls i els ports de Mallorca i el seu record unes poques dècades enrere ens pot donar una idea de l'accelerat procés de destrucció del patrimoni marítim que ha patit Mallorca en els darrers anys. Tipus de barques com la pastera, el gussi o el bot destapat eren molt habituals a qualsevol port, especialment la pastera que té a les calmades aigües interiors el seu 'habitat' natural. A l'actualitat és cada pic més difícil observar aquests tipus de barques i és que la seva dinàmica de desaparició és molt més progressiva que la dels llaüts i els bots cobertats, els seus germans grans, que romanen en un relatiu estat de fora de perill. Aquestes afirmacions tan catastrofistes no són de franc sinó que estan basades en les dades dels inventaris d'embarcacions menors que realitzaren el 1996 i el 2001 membres de l'Associació d'Amics del Museu Marítim de Mallorca pel Consell de Mallorca.

El resultat i la comparança d'ambdós inventaris són absolutament demolidors pel que fa a la supervivència de les tipologies dels gussis, les pasteres i els bots destapats. Més de la meitat, un 54'12 per cent, d'aquestes barques que hi havia a Mallorca l'any 1996 han desaparegut en només 5 anys. El gussi és el que es troba en un perill més imminent de desaparició. A finals del 2001 se n'inventariaren 10, menys de la meitat dels 21 que es comptaren el 1996. El gussi és una embarcació morfològicament semblant al llaüt però es diferencia d'aquest, entre d'altres coses, en què no té coberta. Normalment es propulsava a rem i solia dur una o dues bancades amb les seves escalemeres, encara que també podia aparellar una vela llatina. Els pocs gussis que queden estan en mans de particulars i es dediquen a funcions d'oci, especialment a la pesca esportiva.

Les pasteres són les que han patit un percentatge més alt de pèrdues. De les 35 que se censaren el 1996, a principis d'enguany només en quedaven 14. Les pasteres (que no s'han de confondre amb les 'pateras' que s'han tristament popularitzat a l'Estret de Gibraltar) són embarcacions de fons pla i d'eslores, normalment, no superiors als quinze o vint pams. No tenen quadernes que se substitueixen per uns puntals que reforcen el folre de posts. Solen dur una bancada de rems i rarament s'aparevallen de llatina. A Menorca també són conegudes com a tèquines, mentre que a les Pitiüses els anomenen xalanes. Han estat sempre embarcacions auxiliars als ports, als club nàutics, o a altres vaixells més grans com a pesquers. Hi ha, a l'actualitat, pocs propietaris particulars que les conservin.

Els bots destapats són, d'aquestes tres tipologies, els que es troben en millor situació, i això que en els darrers cinc anys se n'han perdut la meitat. Exactament han passat de 66 exemplars a 33. Els bots destapats són generalment barques auxiliars de pesquers, de fet molts d'ells es troben a la llista 3a (la llista de pesca). Són pràcticament iguals als bots tapats amb la diferència principal que no tenen coberta. Els d'ara es mouen a rem o amb motors foraborda i poques vegades se'ls ha vist a vela. L'historiador Bernat Oliver, autor juntament al mestre d'aixa Antoni Josep Munar, de l'inventari del 96 i del darrer, manifestà la seva preocupació per la desaparició d'un patrimoni ara ja irrecuperable. «Si el 1996 naixia una certa preocupació a observar el nombre i les condicions de les barques existents, els actuals estudis ens alarmen del tot en constatar que el ritme de pèrdues s'ha accelerat fins al punt que col·loca les tres tipologies esmentades a prop de la desaparició».

Les causes que han duit les embarcacions menors fins a aquesta situació són variades però tenen molt a veure amb la difícil competència de l'embarcació de fusta amb la de fibra de vidre de construcció seriada. Els costs de fabricació i manteniment d'una barca de fusta són més cars que els d'una barca de material sintètic i les prestacions a la mar són pràcticament les mateixes. A més les barques de plàstic són més manejables a l'hora de avarar-les i transportar-les. S'ha d'afegir com a causa de la desaparició de les barques tradicionals l'elevat cost de les taxes portuàries que fan optar als possibles usuaris per barques seriades que permeten emmagatzemar-les a qualsevol lloc sense necessitat d'un amarrament tot l'any. Tot plegat fa que no es construeixin nous gussis, pasteres i bots destapats perquè el públic tria les embarcacions més econòmiques i de manteniment més senzill.