El cineasta Agustí Villaronga va presentar ahir als multicinemes
Chaplin de Palma la seva nova pel·lícula, Aro Tolbukhin. En la ment
de l'assassí, que ha codirigit amb els realitzadors Lydia
Zimmermann i Isaac P. Racine.
Durant la presentació "a la qual assistiren els actors Zóltán
Józan, Mariona Castillo i Pepa Charro" Villaronga va assenyalar que
«teníem ganes d'investigar amb diferents formats cinematogràfics.
En principi, pensàvem en un metratge mitjà per a televisió. En
cinema comercial hi ha poques possibilitats d'innovar, i triàrem
aquest format de 'fals documental' per experimentar i per dir tot
allò que volíem».
El director de films com Tras el cristal o El mar explicà que el
film va néixer com un projecte més modest i amb molt menys
metratge, però també amb «menys obligacions i amb més llibertat»,
després d'algunes converses entre els tres directors. Així mateix,
en presentar-la al productor Antonio Chavarrías, aquest s'hi mostrà
molt entusiasmat i «decidí apostar fort per aquest film».
Aro Tolbukhin "interpretat per Daniel Giménez Cacho, un dels
pocs actors professionals que surten al film" va ser un personatge
real que va cremar vives diverses persones en una missió de
Guatemala durant la dècada dels 80, però se sabia poc d'ell, llevat
del fet que s'inculpà d'altres assassinats que mai no es pogueren
provar. Tanmateix, els realitzadors del film han anat imaginant i
dibuixant la seva pròpia existència. Villaronga afegeix que «el
cinema, en general, és molt manipulador. Volíem fer el personatge
més versemblant, fer-hi una aproximació més forta, més intensa. La
pel·lícula va de final a principi. Al començament se'ns presenta al
protagonista com un assassí, però després se'n van revelant certs
aspectes, fins a arribar a la seva pròpia infantesa. Crec que això
fa el film malenconiós».
La pel·lícula s'ha rodat a Hongria, Guatemala, Mèxic, França i
Espanya. Racine va apuntar que per a la seva realització han fet
feina amb diferents formats, com ara amb vídeo digital, amb súper
8, amb súper 16, i amb 35 mil·límetres. «Hem reproduït textures
d'Umatic i de Betacam per crear falses preses de televisió dels
anys 80. També hi ha escenes reals, imatges d'arxiu. En algun
moment, s'ha rodat amb un sentit d'immediatesa, encara que no és
dogma» va explicar Racine. «Explorant l'assassí, també podíem veure
el seu jardí interior», va puntualitzar Villaronga.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.