L'obra que porta per títol, en castellà, Los trabajos de
Pérsiles i Segismunda, escrita per Cervantes, apareix publicada amb
totes les esperances que aquest gran autor li ha posat al
damunt.
És una mena de novel·la de cavalleries, encara que pretén ser
una autèntica renovació del gènere. En el decurs de l'acció, els
dos protagonistes, la clàssica parella d'herois, originaris
d'Islàndia, la misteriosa Thule precolombina, travessen tot Europa
i passen per les més diverses i arriscades aventures. Era, aquesta,
doncs, l'obra més ambiciosa i la preferida, de Miguel de Cervantes
i, segons el que pensava, volia amb el suport d'aquesta obra
arribar a la posteritat, més que amb el seu Quijote. En la
dedicatòria, en el començament del llibre, el gran escriptor hi
havia posat uns coneguts versos, anteriors a ell: «Puesto ya el pie
en el estribo,/ Con las ansias de la muerte,/ Gran señor ésta te
escribo...», mots a través dels quals ja es veu com l'autor
considerava que aquesta feina té unes dimensions amples i
renovadores.
Recordem que la novel·la de cavalleries apareix a començaments
del segle XIV amb el cavaller Cifar, però quan el gènere es fa de
general acceptació és el 1508, quan es reparteixen còpies de
l'Amadís de Gaula, de Montalvo. Poc després es publiquen les Sergas
de Esplandiá (1510), Tirant lo Blanc, que es traduí del català al
castellà el 1511, el Florisardo de 1510, el Lisuarte de Grecia
(1544), Amadís de Grecia, de Juan Díaz, el Florisel de Niquea, de
Feliciano de Silva (1522), el Palmerín de Oliva (1511), el Palmerín
de Inglaterra (1547) i explica un tractadista que es podrien
esmentar una infinitat de títols menys coneguts d'aquesta mena
d'obres, en general tan insulses com mal escrites, i que, poc
després, havien de ser ridiculitzades per sempre en les pàgines del
Quixot. De fet, la darrera obra de cavalleria publicada a Espanya
fou el Policisne de Beocia (1602), tres anys abans de la primera
edició de l'obra més emblemàtica de Cervantes. És, per altra banda,
curiós com els escriptors del gènere anaven formant en molts casos
tota una saga familiar d'herois i així, per exemple, Florisard era
el nebot d'Amadís i Lisuart el nét. Per altra banda, sembla que la
humanitat lectora ha hagut de menester, en tot temps, un
superherois.
La Grècia clàssica amb els seus Heracles, Ulisses i Tesseus ho
confirmaria. I també els temps actuals, amb els superherois de
còmic, vídeo i jocs de roll. El món sembla haver begut sempre en
les mateixes fonts, des del fabulós Cadmi al mossaic Superman. Com
un cavaller medieval Cadmi, fenici, fundador llegendari de Beòcia
al qual s'atribueixen la importació de l'alfabet a Grècia i la
invenció de l'escriptura, el segle XVI abans de Crist, visqué les
clàssiques aventures dels medievals.
En arribar a Beòcia matà un drac que havia devorat els seus
companys i sembrà, per ordre de Minerva, les dents de la fera. De
seguida nasqueren altres tants homes armats que es degollaren els
uns als altres, fora de cinc supervivents.
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.