«Tête de femme» (1972), obra dels Juncosa.

TW
0

La renovada imatge de l'espai Estrella de la Fundació Pilar i Joan Miró a Mallorca es donarà a conèixer el pròxim dia 19 de setembre, amb motiu de la Nit de l'Art. La reorganització de l'espai i la selecció de les peces s'ultimen aquests dies, a l'espera que els hereus del pintor Joan Miró facin efectiva, dia 20, la retirada de les 22 obres que tenien dipositades al centre.´En total, 20 obres (18 pintures de gran format i 2 escultures) i una sèrie d'esbossos, pertanyents a la dècada dels 70, són els que s'incorporen a l'exposició, que s'ha hagut de dissenyar davant el polèmic esdeveniment, que afecta set peces que s'exhibien a l'espai des del 1999: Oiseau dans un paysage (1969), els olis Per a David Fernández Miró (1964 i 1965); Femme espagnole (1972), Peinture II. Tache bleue (1973), La nuit (1974) i Toile brulée (1973).

El criteri de la nova proposta, que centra la seva mirada a les últimes i menys conegudes produccions pictòriques de l'artista universal, ha seleccionat un grup de peces que «descobreixen un Miró distint, que experimenta amb tot tipus de processos i composicions». La materialització del projecte es reflecteix a l'espai Estrella en quatre ambients, que Aina Bibiloni, cap del departament d'Art, i Pilar Baos, comissària d'exposicions, han concebut. Ambdues volgueren destacar que si bé el valor artístic de les obres que es retiraran dia 20 «és innegable», el fet que el fons mostri l'evolució del procés creatiu del pintor «dóna un valor afegit a l'obra» i garanteix un major i millor acostament de l'espectador al coneixement de l'artista.

El primer àmbit s'obre al visitant amb cinc noves pintures sobre tela, de les quals s'han de destacar Femme dans la nuit (1973) i Poeme (1966). Les altres peces que integren aquest espai no tenen títol, però foren realitzades en el mateix període. Les peces, d'una expressivitat i força gestual molt accentuades, ressalten la utilització del negre i la seva força expressiva damunt superfície blanca, amb alguna reminiscència de l'ús del color, que el pintor introdueix per equilibrar la composició. L'escultura Femme et oiseau (1962) i cinc pintures executades en el període de 1973 al 1978, sense títol, integren el segon àmbit, que es manté intacte. Aquestes contrasten amb les del primer ambient, perquè el negre s'imposa a la composició. El blanc perd identitat i el color desapareix.

Al tercer espai que s'ha dissenyat s'incorporen cinc pintures, en què destaca el tractament del fons que el pintor català realitzava prèviament a l'execució. Joan Miró feia servir sobre el suport les brotxes tacades d'aiguarràs, benzina i restes de pintura amb la finalitat d'emprar les veladures com a excusa per desenvolupar després el motiu. El recorregut finalitza en un quart ambient, tot renovat, que acull unes obres en les quals el creador experimentà sobre diversos materials. Concretament, les noves peces que s'incorporen són: Sobreteixim I (1974), oli damunt tela de cotó i llana dipositada per la família Juncosa el 1996; el collage Personnage et oiseau (1976); Tête de femme (1972), guaix sobre paper dipositat també pels Juncosa el 1996; cinc pintures sobre taula; dos estudis d'escultura, una d'elles Personnage (1973); i esbossos previs de pintura.