A l'escultor Jaume Mir (Felanitx, 1915) no li agraden les
exposicions. Mai no li ha agradat reunir la seva obra per
exhibir-la en públic, especialment si es tracta d'una mostra
comercial o de promoció. «És com si m'arrancassin un queixal»,
confessa amb humor. Tanmateix, com va succeir fa anys a la Llonja,
on es pogué veure una retrospectiva del seu treball, ara s'ha
deixat convèncer per la Fundació Dionís Bennàssar a causa de la
relació que va mantenir amb el grup de pintors al qual pertanyia,
que dóna nom a aquest espai de Pollença. La mediterrània de Jaume
Mir s'inaugura allà avui horabaixa.
A les tres sales de l'edifici, que va iniciar les exposicions
temporals amb Tito Cittadini, es podran veure algunes de les
iconografies més apreciades de Jaume Mir, aquelles que es
refereixen al patrimoni cultural d'aquesta terra, o petites joies
de bronze com la sèrie sobre gimnastes. El comissari de l'exposició
és Gudi Moragues. Dijous, amb l'exposició ja muntada, l'artista
alenava tranquil. A l'escultor li agrada controlar de prop tot allò
referent a la seva feina. I encara que des de la fundació
pollencina «em digueren que no em preocupàs de res», ell no ha
pogut desentendre-se'n. Amb l'obra ja disposada a les sales, va
assegurar: «Els agraesc aquesta invitació».
En l'època en què pintors com Anglada Camarasa, Cittadini o
Dionís Bennàssar formaven un «cenacle», Jaume Mir, «almenys 25 anys
més jove que ells», era l'únic artista de generacions que els
succeïen a qui «admetien en el grup», recorda orgullós. L'amistat
que el va unir a ells va ser la raó per la qual, a partir d'avui,
la seva obra s'exposa a Pollença. Del muntatge «m'ha sorprès molt
com han quedat els foners "que estic acostumat a veure a l'estudi",
per terra uns damunt d'altres», comenta. Els guerrers balears que
lluitaren amb fones a les guerres púniques i amb les legions
romanes de Juli Cèsar han estat una font d'inspiració per a Mir,
que ha reflectit en les seves escultures personatges de la història
o la mitologia illenques. La primera planta de la fundació està
dedicada a ells amb cinc peces de gran format de fusta i una
vitrina amb tres més de vori. Nuredduna, La Balanguera, deesses i
altres figures emblemàtiques en bronze i en terra cuita ocupen la
segona planta; i la tercera l'ocupa, íntegrament, la sèrie
d'atletes, Olímpics, bronzes de petit format», explica Gudi
Moragues.
Tant per a Dionís Bennàssar com per a Jaume Mir la Mediterrània
va ser el cultiu germinador per descobrir la seva força interior i
«també el motor de la seva recerca profunda, escriu la comissària
en el text del catàleg que s'edita amb motiu de la mostra. També hi
escriuen Pere A. Serra, Baltasar Porcel, Antoni Planas i, a més, hi
ha un text de Blai Bonet, que va ser molt amic de l'escultor. El
món de la mediterrània de Jaume Mir és tot el que integra la seva
personal visió de la nostra història, que reuneix i relata un món
dur, abrupte, àrid, meravellós, nodrit per les nostres arrels més
ancestrals», comença en el seu escrit la comissària.
Fill d'un picapedrer de Felanitx, l'escultor ha fet una
llarguíssima i fructífera carrera. La seva vitalitat no coneix
jubilacions. La seva ment creativa no s'atura de somiar peces que
realitzarà «un dia», com diu als qui li fan un encàrrec, que són
molts. El 1929, treballant a l'ermita de sant Salvador, començà la
seva vocació. Els qui el coneixen saben que quan el troben pel
carrer camina cap a algun lloc on, sempre, un esbós d'una escultura
comença a agafar forma. Tot això es pot descobrir a La mediterrània
de Jaume Mir.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.