La Sikorsky Aero Engineering Corporation era fundada als Estats Units en aquestes dates d'aquell any. Esdevingué una empresa Aircraft Division of United Aircraft Corporation el 1934 i a més de fabricar avions amb tota mena de mitjans tècnics, començà la construcció d'helicòpters, especialment a partir del 1945, amb models com el Sikorsky Amphibian, el Sikorsky S"51 i el Sikorsky S"40, entre d'altres «pipes de l'oncle Sam» que es distingiren en tasques de vigilància i salvament a la guerra de Corea i, després, a Vietnam, també en missions d'atac com a cavalleria volant, i, fins i tot, de bombardejament. Quedaven així obsolets i oblidats els experiments anteriors en la matèria. Tot i que Juan de La Cierva havia venut l'autogir a una companyia anglesa i aquesta comercialitzava els aparells en els anys 30, la Segona Guerra Mundial posava un teló sobre tals afers. La feblesa de l'autogir no era útil en un cel poblat de màquines de guerra tan poderoses com els junkers, els messerschmitt o els heinkels. Paral·lelament a les investigacions de Juan de La Cierva, aquí a Mallorca, un humil inventor que s'havia cremat les celles sobre els llibres de física i matemàtiques, Pere Sastre Obrador, més conegut com «Pere de Son Gall» (Llucmajor, 1895"1965), experimentà una mena d'helicòpter, que anomenà «cometagiroavió» i, ben ensinistrat en dibuix tècnic, dugué dels plànols a la realitat el seu curiós enginy. Tant és així que, com explica la Gran Enciclopèdia de Mallorca, «aconseguí finalment que l'aparell es mantengués en l'aire. A partir d'aquest moment, començà a repartir fulls volants per diferents pobles de Mallorca, anunciant el seu invent i convidant, pagant prèviament l'entrada, a veure'n una demostració. Inicialment va produir"se una gran afluència de públic, que aviat se sentí defraudat en constatar que l'aparell no era aerodinàmic, que es mantenia poc temps en l'aire i que no aguantava el pes d'una persona». És clar que el mateix s'ha esdevingut amb molts altres invents, que han de passar per diferents etapes de perfeccionament i millora. Però en Pere de Son Gall lluitava tot sol, sense el més petit ajut oficial, amb l'afegitó que ningú no és profeta en aquesta terra. Sembla que un cop dissenyat el plànol del seu «cometagiroavió», Pere Sastre l'envià al ministre Juan de La Cierva i Peñafiel, el qual desdenyà el projecte. Això no seria gens sospitós si un any més tard, el fill del ministre, Juan de La Cierva i Codorniu, no s'hagués presentat als mitjans de comunicació com l'inventor de l'autogir.
Pere de Son Gall i els helicòpters (1923)
29/07/02 0:00
També a Illes Balears
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- Cisma a Vox: un centenar de càrrecs es rebel·len contra Abascal
- Una cadena humana reclama una plaça i un casal públic a Son Sardina
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.