TW
0

Els vaixells comercials mallorquins del segle XIV viatjaven ben sovint a les costes d'Àfrica, als principals ports i ciutats dels regnes musulmans i fins i tot, a moltes d'aquestes poblacions, hi havia un cònsol mallorquí. En aquestes dates, els jurats i prohoms de l'illa es queixaven al rei que els seus oficials i funcionaris posaven entrebancs als mallorquins que embarcaven mercaderies i béns amb destí a les terres d'Egipte o les del soldà de Babilònia, en coques i altres naus, amb permís del papa però no de la Corona. Aquests mercaders i navegants protestaven, doncs, que els era prohibit el viatge i que tal prohibició no era aixecada si no pagaven una forta suma de diners. Com que aquest procediment dels funcionaris reials no estava d'acord amb «els privilegis i franqueses del regne», hagueren de pegar una ullada, els consellers reials, als seus arxius. Veren aleshores que malgrat que hi hagués permís de l'Església per a comerciar a terra d'infidels, els comerciants i patrons havien de pagar al rei, puix que la cúria reial havia de rebre un cànon en metàl·lic. Després de moltes discussions, amb exhibició de documents, s'arribà a un pacte o acord, segons la lletra següent, transcrita per l'historiador mossèn Antoni Pons. Deia així: «Entre lo senyor rei d'una part e los jurats de la ciutat de l'altra, sobre açò, que totes e sengles naus e altres qualsevols vaixells, que haien o hauran absolució del Papa, puguen navegar francament sens embarc e llicència e sens tota carta, lletra e albarà del senyor rei o de sos succeïdors e altres en nom lur en Alexandria e en qualsevol altres parts, terres i llocs sotmeses al soldà de Babilònia e sobre les persones que hi navegaran e les mercaderies e robes e béns, que hi portaran e hi comanaran e tremetran e sobre això que pagaran al dit senyor rei, exceptades coses que de dret comú són vedades...».

I en virtut d'aquest acord, les embarcacions pagarien la corresponent tarifa per tot allò que carregaven «en lo moll o port de la Ciutat de Mallorques» o d'altres Estats de la senyoria reial. És clar, que també, només es podrien dirigir a indrets autoritzats pel papa. D'aquesta manera, les naus que desplaçaven càrrega de dos mil cinc"centes salmes, o més, estaven gravades en cent deu lliures barcelonines per miler. De dues mil salmes o menys, en cent setanta"cinc lliures barcelonines, i d'aquestes quantitats en endavant, «pro rata», estimacions que corresponien als «cònsols de mar de la ciutat», amb la presència, moltes vegades, del procurador reial. El rei, per altra banda, adquiria el compromís de salvaguardar no només en els seus dominis sinó també a les parts d'Alexandria i Egipte, els mercaders mallorquins. Temps eren temps. I és que el lligam entre els mallorquins i els àrabs no es va interrompre mai pel que fa al comerç.