TW
0

L'actuació de Miquel Barceló a la catedral de Palma ha quedat en un punt mort, després de les converses que van mantenir la setmana passada a Zuric el marxant de l'artista, el galerista suís Bruno Bischofberger, amb els representants de la Fundació Art a la Seu, Celestí Alomar i Francesc Conrado de Villalonga. El principal tema de divergència és l'econòmic. El contracte preliminar, que va ser remès per Bischofberger el juny, valorava els treballs a la capella de sant Pere en 3'5 milions d'euros. Tanmateix, el marxant de Barceló va establir a Zuric una nova xifra superior amb caràcter innegociable. A més, Bischofberger va adduir també que ell administraria aquests doblers, que no estarien subjectes a control per la Fundació Art a la Seu.

Dijous passat, i de tornada de Zuric sense firmar el contracte per a l'actuació de l'artista, Alomar i Conrado es van entrevistar amb el bisbe Teodor Úbeda, qui, davant de la nova perspectiva, es va posar en contacte amb Miquel Barceló. Ambdós van quedar a entrevistar-se l'endemà i abordar la qüestió, però a l'hora convinguda Barceló no s'hi va presentar i, al seu lloc, va acudir Gabriel Mesquida, amic de l'artista. Mesquida va disculpar Barceló al·legant que aquest no tracta temes de doblers. La reunió es va cloure tal com s'havia iniciat. A l'efecte de la negociació de Zuric i de l'entrevista posterior, l'actuació de Miquel Barceló es troba, en aquest moment, en un punt mort.

La Fundació Art a la Seu, creada per finançar les despeses a la capella de sant Pere, disposa d'un capital de 353 milions de pessetes: 200 d'aportats pel Govern a través de la Fundació Balears 21; 150 més de la Fundació Fundatur, dels empresaris mallorquins; i 3 de la Universitat balear. Els empresaris es van comprometre a posar 50 milions més en el cas que les aportacions d'altres possibles patrocinadors no cobrissin el pressupost.

És previsible que el patronat de la Fundació Art a la Seu, integrat per representants de la Fundació Balears 21, Fundatur, la UIB i el Bisbat, es reuneixi en dates pròximes per tractar les condicions del marxant. L'actuació de Miquel Barceló es va gestar fa dos anys, coincidint amb el seu nomenament com a doctor honoris causa per la UIB. El bisbe va informar llavors que Barceló volia correspondre a aquesta designació recuperant la capella de sant Pere, avui tancada. Posteriorment l'artista hauria declarat que renunciava a cobrar honoraris.

Fins que Bruno Bischofberger va remetre el contracte preliminar, s'havia especulat sobre el pressupost. Primer es va parlar de mil milions de pessetes, després de 400, després de gairebé 600. Miquel Barceló ja ha realitzat maquetes i ceràmiques per a la catedral de Palma, i el seu treball dels vitralls, les gàrgoles i els murs està perfilat. De fet, part dels resultats de les primeres proves de terra i colors es van poder contemplar en les recents exposicions de la fundació Maeght, a Saint Paul de Vence, i del convent de Santo Domingo de Silos, a Burgos. A la Seu hi ha tancada una maqueta que mostra l'actuació definitiva.