Autoretrat de l'artista de l'any 1971.

TW
0

Dones grasses, cardenals, màscares i elms per amagar allò que és obvi, autoretrats, surrealisme. Carlos Mensa es va endinsar en l'univers de l'individu i el va explorar a través de metàfores i al·legories. Una exposició recorre l'última etapa de l'artista, quan va deixar de costat la crònica de la realitat i la crítica social per entrar dins l'univers de la persona. Els anys de l'esplendor s'inaugura aquesta tarda al Centre de Cultura Sa Nostra.

Mensa va iniciar la gestació del seu nou llenguatge a Mallorca. «Criticava els defectes, la problemàtica existencial humana», va comentar Patricia Mensa, filla del pintor català. L'artista va mantenir una relació estable amb l'Illa gràcies a la galeria Pelaires, lloc en què va exposar en nombroses ocasions, i «als bons amics que va trobar a Mallorca». «La seva pintura era la seva vida». Tanmateix, les seves creacions no van ser enteses per la gent que l'envoltava. «Mensa no es va vendre al sistema de la seva època, es va avançar al seu temps i es va trobar que el públic no estava preparat per rebre les seves creacions», va comentar Patricia Mensa.

L'exposició abraça des de l'any 1969 fins a la mort de l'artista, ara fa vint anys. «S'ha parlat molt dels primers anys de Mensa, però s'ha deixat de costat la seva darrera època», va dir Patricia, «Existia un deute històric amb el meu pare». La mostra s'acompanya amb la sèrie Stravanganza, formada per «petits capricis caracteritzats pel preciosisme», i d'una altra de «dibuixos sobre cartró». Mitjançant els seus quadres «denunciava els pecats de la societat, de l'individu i d'ell mateix», «reflectia la part fosca que tots tenim». Primer va emprar les «màscares i la ironia», que deixaven entreveure «la part fosca del personatge». Després, va deixar de costat les màscares i «va usar un llenguatge més directe» per mostrar la realitat tal com és.

L'autor va beure de diversos corrents artístics. Es va iniciar dins el pop art per després anar evolucionant cap a altres vessants creatius, com el surrealisme. «Mensa creia que s'havien de conèixer la realitat i les novetats dins el món de l'art per, després, tancar-se en un mateix i crear un estil propi», va explicar Patricia Mensa.

Una altra de les característiques de l'artista va ser l'equilibri entre «allò que volia transmetre i la tècnica». «El meu pare no volia fer un art intel·lectual, volia apropar-se a tot el món». La manera d'aconseguir-ho: realitzar un llenguatge planer que mostrés a tothom allò que ell creia. L'únic obstacle va ser avançar-se a la seva època i ser un incomprès a la seva terra, «Barcelona no va voler adoptar-lo». Tanmateix, la filla del pintor creu que el llenguatge que va desenvolupar el seu pare «qualque dia serà reconegut», passi el temps que passi.

Col·leccions particulars
La mostra acull 66 pintures, una escultura i un baix relleu de l'època de maduresa de l'artista Carlos Mensa. La majoria de les obres pertanyen a col·leccions privades de col·leccionistes de Barcelona, de Mallorca i d'Itàlia. L'exposició es mantindrà a la Sala Gran del Centre de Cultura Sa Nostra fins el pròxim 14 de setembre.