M. DÍAZ Palma.
Edward Lucie-Smith forma, amb Robert Hughes i John Richardson, la
tríade de grans escriptors d'art. La seva carrera com a analista i
crític es reflecteix en una vintena de llibres. La seva mirada a
l'evolució de la plàstica va quedar recollida en Moviments
artístics des de 1945, llibre publicat per primera vegada el 1969,
revisat i ampliat el 1995. Amb un discurs ple de referències als
creadors d'avui, assegura que sap de què parla perquè viatja als
centres de producció en països occidentals i de la perifèria. Per
exemple, ha visitat Nils Burwitz a Valdemossa.
"Un artista em va dir fa dies que tot l'art és polític i que
el contrari és mentida. Té això sentit?
"L'art no pot no ser polític: arriba a assolir el seu contingut
total en el context històric en què sorgeix i es desenvolupa. La
directora de la Fundació Tàpies va dir que tot l'art és polític.
Això sembla una afirmació massa estreta i de poca
intel·ligència.
"La vostra classificació dels estils de final del XX fou
polèmica. En què us basàreu?
"Hi ha un classicisme modern que acaba amb els minimalistes, un
quadre de Richard Serra amb una serp n'és el punt final. Llavors,
una revolta contra totes les coses que estaven quedant fora de
l'art. A final del XIX l'art era anecdòtic, polític i
sobrecarregat, perquè molts dels pintors dels grans salons eren
socialistes. Molts dels quadres de llavors han estat oblidats. Un
dels meus llibres, Trabajo y lucha, il·lustra molts d'aquests
quadres oblidats. Hem tornat enrere, a tots aquests temes, per
sortir de l'art conceptual. Per exemple, un art polític és l'art
feminista. Ho explica l'obra La cena, de Judy Chicago (1979). Hi ha
un art amb un contingut no estètic. Som expert en aquest camp de
l'art feminista, majoritàriament dels Estats Units. També puc
parlar de l'art llatinoamericà. L'art a l'Amèrica Llatina sempre té
un component polític: en aquests països, es tracta de la identitat
nacional. Feministes i llatinoamericans foren els pioners del
canvi.
"Parlau d'uns paràmetres que tenen més en compte el contingut
que la forma?
"És impossible separar les dues coses. Deixau-me explicar en poques
paraules quines són les més importants manifestacions en l'art
d'avui. Una és el neoclassicisme. En aquest moment hi ha una
exposició al Palazzo Forti, a Verona, amb artistes de la Xina,
Rússia, Itàlia, Israel, Croàcia, Amèrica, Suècia, de tot el món, i
res d'Espanya, perquè sospit que l'art a Espanya es ven tan bé i
tan aviat que no en tenc ni il·lustracions. M'hauria agradat
comptar amb Guillermo Pérez-Villalta i Dino Valls. Els
neoclassicistes dirigeixen la vista cap enrere, als grans mestres.
L'altra tendència, a més de mirar la història, obre una comunicació
amb les ciències, sobretot amb la genètica. Coneixeu la
representació de la cadena de l'ADN? Sobre això hi ha una gran
exposició a Minneapolis. Aquesta tendència és l'única nova en les
arts nord-americanes. D'altra banda, Nils Birwitz ja ha fet art
sobre aquesta tendència a Sud-àfica, sobre el desenvolupament
anatòmic de l'ésser humà. Per això som a Mallorca, per escriure
aquestes tendències en la seva obra.
"On sorgeixen aquestes nous camins?
"Una de les formes d'aquest neoclassicisme és política i on es
manifesta més fort és a Sant Petersburg. Timor Novikov va ser el
primer que reuní aquests artistes per subratllar la seva
importància: volia reforçar la identitat cultural de la ciutat. El
que va rebutjar va ser el mal que ha fet el nou capitalisme a l'art
de Rússia, explicant que les imatges publicitàries han usurpat la
idea i l'ideal de la bellesa. Allà Versace té una influència
estètica tremenda: el nou capitalisme rus gasta els doblers en
Versace i no en l'art. A la Rússia d'ara el nou classicisme també
es comunica amb la tecnologia i molts dels artistes d'aquest grup
empren les tècniques digitals. A Nova Zelanda s'interessen per la
situació dels maorís. Una tercera tendència es refereix a les
societats indígenes, on afloren noves maneres d'expressió. I Àfrica
es troba tan convulsa que l'artista no sap on situar-se.
"Què pensau del premi de la Tate Gallery a una habitació
buida?
"Avorrida, la mateixa instal·lació ja s'havia presentat a la
Biennal de Venècia en els setanta.
"Com han pogut premiar una idea vella?
"Perquè a la Gran Bretanya hi ha un cercle acadèmic en el sentit
pejoratiu. Per donar-ne un exemple a Espanya, la col·lecció
exposada a Caja Fórum és una imatge d'aquest desafortunat
academicisme. Una fundació generosíssima, amb comissària espanyola,
Maria Corral, i amb una recopilació ortodoxa, una actitud morta
davant l'art contemporani, si bé s'ha guanyat un espai per a
exposicions fabulós.
"Academicisme és no arriscar?
"No sé quantes vegades he mostrat alguna cosa nova i m'han dit:
«Això no és avantguarda», com si n'hi hagués una definició.
"La radiografia de l'art espanyol?
"Després de la mort de Franco hi va haver un èxit tan fort de l'art
contemporani al país, que era una gran temptació per als artistes
no sortir a fora, per això no són reconeguts. En són does exemples
Andrés Nagel i Nazario, que representen un esperit de contradicció
molt espanyol, una ironia que entronca amb Goya i amb Picasso.
"I Miquel Barceló?
"Un bon pintor que seguí la línia dels neoexpressionistes alemanys,
Keefer, Penck, Baselitz, dels italians Cucchi, Chia, Clemente. Ara
és menys expressionista, més romàntic, com Palladino.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.