El fotògraf Santos Montes (Santander, 1949) ha retratat en blanc
i negre la realitat quotidiana d'un hotel. Avui, dia d'inauguració,
la penja a la galeria Horrach Moyà, on exposa una col·lecció de
fotografies, la seva interpretació del que anomena la «vida
oculta», i un vídeo.
Hotel es presenta com un recorregut per un establiment des del
moment de traspassar-ne la porta d'entrada fins que l'habitació
queda buida. Segons l'artista, els hotels són llocs «que la gent
acaba convertint en un espai de llibertat on viu la vida oculta,
allò que no fa a la seva ciutat perquè no s'hi atreveix». Sortir de
la rutina, aparcar el pudor en una «vida fictícia que té alguna
cosa d'ideal» perquè, també, l'hotel és un lloc «on tens totes les
necessitats resoltes».
Santos Montes va abordar aquesta sèrie després de la fira
barcelonina New Art, que es desenvolupa a les habitacions d'un
hotel. A Palma completa el treball amb un vídeo en què diferents
treballadors del ram expliquen les seves experiències, exemples de
vides anònimes que, en el seu moment, foren interpretades per
clients amb nom i llinatge, que desconeixem. «Tenia la idea
preconcebuda que la vida oculta dels hotels es relacionava amb el
sexe», diu el fotògraf, sorprès pels relats que els seus
entrevistats contaren davant la càmera de vídeo, fets trists com
diversos suïcidis.
Les seves fotos, de contingut menys tràgic, narren tres
històries de sexe explícites. La figura humana no apareix en totes
les instantànies. No fa falta. Santos Montes també n'ha sabut
captar la presència amb subtilesa, com en les fotografies que obren
i tanquen el recorregut. Una, l'exterior d'un edifici hoteler;
l'altra, una habitació acabada d'abandonar on el baf dels vidres
demostra que ha estat habitada.
El jove Pau Waelder (Palma, 1974) debuta a Palma amb la
instal·lació Los perros ladran cuando tienen miedo, que també avui
s'inaugura a l'Horrach Moyà a la sala de projeccions. És «una
metàfora sobre la territorialitat, el fet de distingir entre el que
és meu o de l'altre, la por d'allò estrany».
Imatges de cans i d'humans «lladrant», participants en debats
televisius, hooligans, skin heads protagonitzen un treball
multimèdia en què el so, l'escultura i l'espai integren un tot, una
escenografia en què l'espectador no pot entrar: ha de contemplar-la
des de fora, darrere d'un reixat defensat per dues peces que
simulen «cans defensant el seu espai privat a base de lladrucs»
perquè, en el fons, «tenen por, inseguretat», diu l'artista, que
amb aquest treball no vol «donar lliçons». Això mateix passa als
qui es refugien darrere d'un grup perquè «tots sols no podrien ser
res».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.