TW
0

Tal dia com avui publica Ambrosio Montesino (O.F.M.), a Toledo, en el taller del Successor de Pedro Hagembach, el seu cançoner, que entre les seves peces xilogràfiques compta amb una representació de sant Francesc quan era estigmatitzat. Però qui era aquest frare franciscà amb vena d'escriptor, quasi desconegut, i que ben poc figura entre els grans personatges del Segle d'Or de les lletres castellanes, tot i que la seva obra és d'indubtable qualitat?

Suposam que és la història de sempre. Aquells que se saben promocionar amb sistemes extraliteraris toquen el cel i els altres es foten. A més d'aquest Cancionero de diversas obras de nuevo trovadas, que inclou obres com les cobles de Nostra Senyora, cobles al desterrament de Nostre Senyor a Egipte, Innativitate Christi, Cobles de Nadal i Cobles dels Reis d'Orient, són de destacar altres títols de poesia, però principalment, les seves traduccions, com la «Vita Christi», del monjo alemany Landulf de Saxonia. També, i això per encàrrec dels Reis Catòlics, traduí les «Meditacions de Sant Agustí». Nascut a Huete, Conca, el 1448, moria aquest autor a Madrid, el 1512. Fou un home que gaudí, per altra banda, de prestigi intel·lectual i així ho veren els seus superiors, de manera que el cardenal Cisneros li encarregà feines d'una certa responsabilitat. El nomenaren bisbe de Sardenya i quan un s'adona dels esforços de determinats individus, per tal d'esser útils a la humanitat i la cultura i com, tants d'altres, egoistes i desagraïts, li fan la traveta, sempre fanàtics i disposats a trobar cinc peus al gat. Podem pensar com un altre savi que «mai hem de discutir amb fanàtics tossuts, puix que no lluitam amb un home sinó amb un exèrcit formidable, els quals, aliats invisibles, situats a rereguarda del temps i de l'espai, no ens poden sentir. Guardant l'esquena del nostre adversari hi ha els modeladors del seu cervell i de les seves idees, és a dir, els seus pares, mestres i amics, la casta social a la qual pertany, i, finalment, l'innombrable seguici de morts il·lustres que ens oposen el seu orgull dogmàtic i els seus errors, ben sovint interessats. Com podem convèncer difunts i absents? I sobretot, que ens alliberi Déu de discutir amb advocats sobre qüestions filosòfiques i científiques. Per a tal llinatge de polemistes poques vegades es tracta de tenir raó, sinó de defensar el client.

I el client es diu de vegades Déu, altres la lliure voluntat, altres l'esperit immortal, altres el positivisme, el panteisme, l'espiritisme, etc. Al davant d'aquests moderns sofistes, qualsevol polemista ingenu, quedarà reduït al senzill paper d'entrenador oratori.

De tot això, com a bon coneixedor de sant Agustí, en devia saber molt aquell escriptor franciscà, Ambrosio Montesino.

Miquel Ferrà i Martorell