En els meus dies d'estudiant, a Madrid, em passava quelcom ben
singular, degut a la natural nostàlgia per la visió de la
Mediterrània. Alguns dies, després de dinar, passejava pel centre
de la ciutat i els peus em duien, d'una forma quasi inconscient, a
recórrer, piano, piano, des de la plaça de la Cibeles a la de
l'emperador Carles V, el passeig del Prado, un itinerari que a més
de passar per la grandiosa i històrica pinacoteca, em mostrava el
Palau de les Comunicacions, la Font d'Apol·lo, el Palau de
Villahermosa (avui Museu Thyssen"Bornemisza), el Jardí
Botànic...
Però poc semblaven importar"me els edificis que vorejaven el
passeig. La meva atenció era per aquella calçada amb arbres i
jardinets que jo associava, per semblança, al Born de Palma o les
Rambles de Barcelona. Tant és així, que distret, tenia la sensació
d'haver de trobar la mar nostrada, el Mare Nostrum, al final de la
caminada. Però tot el que hi ha al final d'aquella caminada és
l'Estació d'Atocha, la gran estació ferroviària que és,
efectivament, un començament de trajecte cap a les ciutats
marítimes de la Mediterrània peninsular. Un altre passeig que
m'agradava de fer, a mitja tarda, era el que va des de l'Estadi
Vicente Calderón fins a l'estació ferroviària Príncep Pius, un
passeig que rep el nom, ben evocador, Virgen del Puerto, que té el
seu cambril en una ermita a meitat de camí. Supòs que es tractava,
igualment, de la nostàlgia per la mar. Miguel de Unamuno també
contemplava el Manzanares amb una nostàlgia semblant, puix que era
nascut a Bilbao el 1864, essent, bona part de la seva vida, rector
de la Universitat de Salamanca. Morí el 1936, però aquell estiu del
1928, en el periòdic El Sol, escrivia: «El paisatge és un
llenguatge, i el llenguatge és un paisatge. I en aquest, l'aigua,
n'és l'accent musical. Canta l'aigua del Manzanares neixent amb
accentuacions castellanes, llatines, gòtiques i morisques... Canta
en aquest paisatge l'aigua que, entre humils i retallats arbrets,
baixa dels penyals de la serra de Guadarrama, de la Pedriza. I en
sentir"lo cantar se li pugen a un de les entranyes de la terra mare
hispànica no menys de vuit segles que rejoveneixen qui el sap sap
escoltar amb el cor... Tot plegat ens parla de les pedreres del
Guadarrama i de la Serra, dels castells de cavallers, de les
camperoles serranes, dels primers mots dels furs del Consell de
Madrid... Després podreu sentir les veus d'Iñigo de Loyola, del
Quixot, i també el refrec de la ploma d'àguila engabiada de Felip
II... Això ens ensenya amb esplai i ens esplaia amb ensenyament a
esser homes, a contemplar la natura com a història i la història
com a natura, el paisatge com a llenguatge i el llenguatge com a
paisatge, les pedreres com a castells i els castells com a
pedreres, i sentir com Déu, Suprem, Solitari, Creador, juga amb dos
jocs de cartes, el natural i el racional, que barreja i torna a
barrejar...».
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.