Premiant el film sobre l'Holocaust The pianist, del francès
Roman Polanski amb la Palma d'Oro, la 55a edició del Festival
Internacional de Cinema de Cannes va fer un exercici de correcció
política, ja que alhora va distingir amb el Premi del Jurat la
palestina Yadon Ilaheyya, d'Elia Suleiman. Tanmateix, el vencedor
de la nit va ser el finlandès Aki Kaurismaki, que es va endur dos
guardons, el Gran Premi i el de millor actriu, per a la
protagonista del seu film Mies vailla menneisyytta, Kati Outinen.
El film de Polanski explica la història d'un pianista jueu polonès
capturat pels nazis després de la invasió del seu país feta per les
tropes del III Reich. El film es basa en la vertadera història del
músic Vladyslaw Szpilman, que va sobreviure a l'Holocaust gràcies a
l'ajuda d'un oficial alemany.
Polannski afirmà que sabia que un dia faria una cinta sobre
aquell dolorós període de la història de Polònia, però que no
desitjava que fos autobiogràfic. «Després de llegir els primers
capítols de l'autobiografia d'Szpilman, vaig saber que The pianist
seria l'assumpte del meu pròxim film. Jo vaig sobreviure al
bombardeig de Varsòvia i al gueto de Cracòvia i desitjava recrear
els meus records, però sense involucrar-m'hi». «Allò que més em va
impressionar del músic és la sorprenent objectivitat amb la qual
presenta l'època. En el seu llibre apareixen bons i mals polonesos,
bons i mals jueus i bons i mals alemanys». La cinta palestina és un
fresc dels habitants de Natzaret i narra amb notes d'ironia els
problemes que tenen entre ells els habitants d'origen palestí de la
ciutat i les humiliacions que de vegades pateixen a causa dels
controls israelians.
La pel·lícula finlandesa narra en clau d'humor les desventures
d'un home que perd la memòria. En realitat, és una crítica de la
burocràcia del poder que ha aconseguit l'aplaudiment unànime de la
crítica. El premi com a millor actor per a Olivier Gourmet,
protagonista de la pel·lícula belga Le fils, dels germans Dardenne,
també es considerà just, ja que interpreta el dificilíssim paper
d'un home que oscil·la entre la compassió i la revenja. El premi
corresponent a la millor direcció es va atorgar al veterà Im
Kwon-taek, realitzador de la cinta sud-coreana Chihwaseon basada en
la vida de Jang Seung-Ub, un famós pintor nascut el 1843 i mort el
1897, i al nord-americà Paul-Thomas Anderson, responsable de
Punch-Drunk Love, una divertida comèdia sobre un home que les seves
set germanes volen controlar per organitzar-li la vida.
Un altre gran director en qui també es va pensar en aquesta
edició va ser el britànic Ken Loach, el guionista del qual, Paul
Laverty, va ser distingit amb un guardó per la seva feina a la
cinta Sweet Sixteen.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.