No ho aconseguí. Contra tot pronòstic i il·lusions, l'Estat
espanyol quedà en pitjor lloc que l'any passat. Rosa d'Espanya, amb
tota la seva veu i acompanyament musical, no va convèncer. Ni
campanyes publicitàries ni màrqueting no aconseguiren allò que
pareixia que estava fet, i va quedar en seté lloc. El festival al
final se'n va anar a Letònia. La seva representant, Sestre, defensà
de manera excel·lent el tema I wanna i la brillant coreografia que
l'acompanyà va fer la resta. D'aquest tema es deia que podia ser la
sorpresa i ho fou.
A les 21.00 hores en punt començava al Saku Suurhall de Tallin,
capital d'Estònia, el Festival d'Eurovisió. Una emissió que per
primer cop en molts d'anys tenia gran part de l'Estat espanyol
pendent de la televisió. Els presentadors de la gala no perderen
temps i ràpidament donaren pas a la primera cançó, una aferradissa,
però fluixa cançó de Xipre, que no acabava de fer el pes al públic.
Tres cançons més tard i després d'una interpretació de Grècia que
pareixia sorgida d'una pel·lícula de ciència-ficció de sèrie B,
«Rosa d'Espanya», precedida pel seu cor sortia a l'escenari. La
granadina interpretà la cançó visiblement nerviosa, però
correctament: almanco no en canvià la lletra.
Les cançons se succeïen amb un clar predomini de l'anglès, ja
sigui com en el cas d'Espanya, en la tornada, com en molts d'altres
casos, en què s'interpretà la cançó sencera en aquesta llengua.
Així i tot alguns dels intèrprets, com ara la macedònia Karolina,
no renunciaren a la seva llengua. Ara bé, potser deixà entreveure
massa les seves arrels en l'actuació presentant-se custodiada per
una versió actual dels coneguts guerrers xinesos de terra cuita.
Abans de cada actuació una mena de recreació en alguns casos molt
lliure, d'alguns contes i llegendes introduïa el públic en
diferents aspectes del país en qüestió.
Balades i cançons «festivaleres» s'anaven succeint amb algunes
de més clàssiques amb un clar protgonisme de les dones damunt de
l'escenari i, malgrat les interrupcions publicitàries, en poc menys
d'una hora s'arribà a l'equador del festival i per tant al torn de
Suècia, que partia com a favorita, igual que el Regne Unit i
Alemanya. Suècia presentà una cançó acusada de presumpte plagi que,
José Luis Urribarri, la veu d'Eurovisió, qualificà de relacionada
amb el «bolero balear». Els nervis es posaren de manifest en més
d'una de les actuacions, però la majoria d'intèrprets va demostrar
desimboltura, si bé també es pogueren veure algunes
descoordinacions de coreografia o unes mans tremoloses.
Quant a l'estilisme, aquest anava variant segons les
preferències dels intèrprets. Així, es pogueren veure des d'una
mena d'uniformes militars, com en el cas de Grècia, als d'aires
medievals, com en el de França; vestits de gala, com el de Suïssa o
el de Macedònia i altres de més informals com el de Rosa o el de la
representant d'Estònia; passant per la psicodèlia dels 70 del trio
de Suècia. La majoria de cantants coincidí a escollir colors
clàssics, com el blanc, el negre i el vermells. Els més divertits
foren, sens dubte, els transvestits que presentà Eslovènia vestits
d'hostesses, amb un cor de pilots. La cançó no destacà per la seva
brillantor, però els vestits dels transvestits sí. Després de la
sorprenent coreografia de Letònia i l'actuació de Lituània, amb la
qual es tancava la competició, arribaren les temudes votacions, les
dels jurats professionals i les del públic.
Rosa cantà bé, però Chenoa ho hagués fet millor
Després de la desafinada actuació del grup xipriota, que semblava
haver-se fugat d'un penitenciari turc; de la bucòlica i cursi
anglesa; de l'austríac Manuel Ortega, que destrossà una melodia en
anglès, i d'un grapat de grecs vestits ben igual que els malvats de
la guerra de les galàxies movent-se sòrdidament sobre l'escenari,
l'actuació de la representació espanyola permeté al públic
retrobar-se, almanco, amb la música. La veu poderosa de Rosa imposà
el ritme tot i que, tanmateix, la vista dels espectadors era en el
cor, on s'adivinaven formes més gracioses que la de la cantant
granadina, amagada rere d'una espessa túnica i en constant i
incòmoda lluita contra la gravetat. Aquí fallà. La nostra Chenoa ho
hagués fet molt millor.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.