Bonet de Sant Pere finà a la una de la matinada d'ahir dissabte
a l'edat de 84 anys. D'esperit inquiet i afany innovador, els
problemes circulatoris que patia des de feia anys deterioraren la
seva precària salut i l'obligaren des del mes de març passat a
romandre al llit. Amb la seva mort deixa dos fills, Pedro i Sílvia,
cinc néts i la seva dona, Amelia Molina. La vetla s'allargarà tot
el dia al cementeri de Palma. L'enterrament tindrà lloc demà, però
encara estan per concretar els detalls de la cerimònia. La seva
néta, Helena Iglesias, contava que «va fer feina fins que tingué
forces. Els darrers tres anys no actuava, però a casa sempre estava
envoltat de la seva música i papers... continuava creant amb
il·lusió».
Músic, compositor, arranjador i cantant, ha deixat una herència
de gran valor. Bonet de Sant Pere va ser una de les veus
fonamentals de la postguerra, no tan sols de les Balears, sinó que
la seva influència s'estengué per tot l'Estat. Bajo el cielo de
Palma, Niña Isabel, Carita de Àngel, La vestidita de blanco, Raska
Yú, Cala d'Or, Amor, La noticia, Valencia Bella són algunes de les
seves cançons. Les seves influències jazzístiques i del swing
americà confluïen d'una manera precisa amb les melodies
mediterrànies, de les quals era gran admirador.
El 1942 va crear Bonet de San Pedro y los siete de Palma. Amb
aquesta banda actuà arreu del país enregistrant diversos discs com
el gran Raska Yú, una cançó internacional, traduïda a diversos
idiomes, i emprada en infinitat d'ocasions en programes de tot
tipus, sintonies comercials, anuncis... Segons l'Enciclopèdia de
Mallorca, «per un sector de la població aquest tema fou interpretat
com una sàtira contra Franco». Es conta que en un cinema de
Saragossa, en plena dictadura, en acabar la sessió el maquinista
s'equivocà de disc i va posar Raska Yú en lloc del preceptiu Himno
Nacional. Va ser una autèntica festa, però l'endemà es prohibí la
cançó. Amb Los siete de Palma va aconseguir èxits com Bajo el cielo
de Palma i Paisajes lindos tiene Mallorca, un autèntic homenatge a
la seva illa, la bellesa de la qual popularitzà a les portes del
«boom» turístic.
El 1946 Bonet va desfer la banda i se n'anà a Tànger, on va
tocar en solitari quatre anys, i després a Barcelona. El seu darrer
grup fou Bonet de San Pedro y sus Isleños. Bonet va viure amb
intensitat l'esplendor de sales de festes com ara Tagomago, Jack el
Negro, Tito's, etc. i amb la seva guitarra a l'esquena viatjà arreu
d'Europa. Va tocar al Japó, al Marroc... i conegué una gran part de
les personalitats del món artístic internacional més rellevants
dels darrers quaranta anys. A més de la guitarra, tocava el
clarinet, el saxòfon, el vibràfon i la guitarra hawaiana. Seguint
el seu exemple, sorgiren grups a Mallorca com els Javaloyas o els
Valldemossa, fet que demostrava que es podia sortir de l'Illa i
triomfar a la Península o a l'estranger.
La seva fama es va mantenir sempre ferma, encara que a finals
dels 60 i dels 70 va decaure una mica. Tanmateix, a començament
dels 80 recobrà la popularitat des del moment en què se
l'identificà amb la música retro, o revival. Bonet, de tornada a
l'Illa a començament dels anys 80, regentà un local a Palma on
aconseguí reunir la bohèmia nocturna. Es tractava d'Es redos d'en
Bonet. Sempre amb el beneplàcit del públic, l'any 1983 va rebre el
Siurell de Plata, que atorga el Grup Serra. Un any abans, va fer
una gira de 48 concerts per pobles de Mallorca, en cada un dels
quals era rebut calorosament. El 1997 l'Ajuntament de Palma li
atorgà la Medalla d'Or de la ciutat per la seva trajectòria. El
1984 Mallorca sencera li reté homenatge a l'Auditòrium. Entre
altres hi participaren Tete Montoliu, Serrat, Pedro Iturralde,
Eugenio... El 1988 se li tornà a fer un homenatge, al Foro de
Mallorca, i en el qual participaren des de Tomeu Penya i Joan
Bibiloni a José Guardiola o Jaume Sureda; i el 1998, la sala Gran
de l'Auditòrium va tornar a reconèixer la seva trajectòria.
Malgrat els anys, continuaven intactes el seu sentit de l'humor
i el seu vitalisme. Ell solia anomenar les seves pròpies
composicions «bonetades» i s'autoproclamava a si mateix «degà», per
la seva experiència. A partir dels anys 90 va dur una vida més
tranquil·la, dedicant-se a allò que seria una altra gran passió: la
pintura. El maig del 1999 va mostrar la seva obra a la galeria
Payeres. Queden reflectits a les seves pintures els pagesos,
paisatges, imatges d'inconfusible sabor local. El seu nom autèntic
era Pedro Bonet Mir, però serà recordat pel seu alter ego artístic.
Davall la màscara de l'artista hi havia un home de gran humanisme i
de tracte afable que sempre presumia de ser «apolític» i que serà
recordat com un «pioner».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.