Sempre ha resultat curiós que el millor llibre sobre Barcelona
l'hagi escrit un australià resident a Nova York de nom Robert
Hughes. A ell s'ha dirigit també la BBC perquè realitzi un programa
especial sobre Gaudí. A Palma, el crític d'art de la revista Time,
autor de El impacto de lo nuevo, A toda crítica o La cultura de la
queja ha contemplat el baldaquí que realitzà Gaudí per a la Seu,
s'ha sorprès amb el Cristo-Papallona que està al capdavant de la
peça i s'ha enamorat de l'interior de la Llonja, «una de les obres
més belles que he vist en la meva vida». Admirat pel seu rigor i
odiat perquè diu exactament el que pensa, Robert Hughes no defuig
la polèmica.
"Amb un ull crític tan afinat, no us serà difícil concretar:
què és, per a vós, el millor i el pitjor de l'art actual?
"Déu meu! És una qüestió difícil. Avui en dia hi ha realment molt
art bo, però el problema és que el món està inundat pel mal art, el
qual crea una retòrica falsa. La majoria de l'obra que s'està fent
a Nova York i en bona part del món és una espècie de conceptualisme
fotogràfic que em deixa totalment fred. El contempl i pens que ha
d'haver estat molt fàcil de fer. I com amb prou feines no em diu
res, pas. L'art no pot ser una bona idea i res més, jo crec
fermament en la destresa, en allò del que deim realment «ben fet».
M'interessa, especialment, el bell i allò que un pot contemplar
sense necessitat que l'hi defineixin.
"I què hi ha de l'energia d'allò lleig?
"He viscut
els meus 63 anys envoltat d'aquestes idees que allò lleig i allò
mal fet tenen més vitalitat, però no crec que això sigui veritat
necessàriament. Pens que la vitalitat en l'art ve donada per allò
que està fet de forma bella, entre tanta obra ordinària, rude,
realitzada per gent que si ho fa així és perquè no sap fer-ho d'una
altra manera. Miri, la rudesa primitiva en l'art del segle XX va
començar com una rebel·lió en contra d'un excessiu academicisme,
però va ser duita a terme per la gent que realment sabia com fer-ho
bé. El que no té sentit és rebel·lar-se en contra del bon dibuix si
un no sap dibuixar. Aquest és el problema que té els artistes
realment dolents, com el ridícul Julian Schnabel. En ell hi ha una
incompetència retòrica que no té cap valor, ja que les seves obres
estan fetes per algú que no sap fer una altra cosa.
"Però són aclaparadora majoria. Podrà això canviar?
"Pot i deu canviar. Perquè la gent, la gent seriosa, sempre sent un
desig sincer per la bellesa. De fet, l'art té una capacitat de
discerniment o discriminació més fina que aquest enorme entramat
mediàtic en el qual estam posats. L'art és capaç d'ensenyar les
coses que no se saben fer, que és realment el més atractiu que té.
L'interessant per a mi no és veure una pintura i anar pensant-me
que això jo ho puc fer, sinó veure una obra i adonar-me'n que ni en
un milió d'anys podria fer-la, fins i tot havent-la vist, no podria
ni copiar-la. És més, ja no crec en una estètica basada en el
desenvolupament d'estils que reemplacen altres estils. No crec
absolutament, en el progrés de l'art. És una idiotesa dir això.
Degas no estava gatejant com la lava d'un volcà perquè Paul Klee
pogués volar com una papallona. L'art no evoluciona d'un nivell més
baix a un nivell més alt.
"Llavors, com es defineix la modernitat, la novetat?
"Tot l'art, tot allò que configura la història de l'art, en el
moment que ho experimentes, que ho contemples, és igualment modern.
L'altre dia vaig estar mirant una de les obres més belles que he
vist en la meva vida: la Llonja, a Palma. La manera com es troben
les costelles que surten o creixen de les membranes planes de la
paret, la forma que les columnes pugen en aquest moviment espiral,
tot això és profundament i intensament contemporani. Podríem pensar
en Frank Gehry, Norman Foster o Le Corbusier, i ens adonaríem que
no és un edifici antic, és un edifici perfectament nou. Això és el
que constitueix la novetat en l'art: no és el nou pel nou, sinó que
té a veure amb la intensitat de l'experiència.
"Els museus estan plens de novetats.
"La museologia
és ara una indústria, en molts aspectes molt avorrida, com moltes
altres indústries, com la manufacturadora del sabó o dels cotxes.
Està dirigida amb el cul, per gent funcionària que està interessada
a atreure grans audiències i no a dirigir-se a gent de fina
percepció, ni a educar la percepció. Estan obsessionats per
l'espectacle. Però dins de l'audiència de l'art sempre hi haurà un
nombre petit subversiu que dirà que no vol això, que vol una mica
més. Potser la bellesa els importarà. Realment no importa tant si
són deu mil o més les persones que van a una exposició, a mi el que
m'importa és l'experiència estètica individual i no l'audiència
massiva. No tenc res en contra que molta gent acudeixi als museus
"em molesten una mica, però no m'importa, fins em sembla divertit,
com si anassin al circ o una cosa semblant", però crec molt
fermament que l'experiència estètica és primordialment privada i
que ha de ser intensament crítica. I crec que, encara que l'art no
progressa, la percepció personal de l'art sí que evoluciona, de la
mateixa forma que un progressa si llegeix, quan passa d'un llibre
ximple a un de més complex i exquisit.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.