En començar la Gran Guerra Europea o Primera Guerra Mundial
ningú no creia en l'immens poder destructor dels submarins. El
maig, Alemanya posava en funcionament una nombrosa flota de
submergibles, dels quals, el més famós, U-9, enfonsaria poc mesos
després tres cuirassats britànics que navegaven en grup al davant
de la costa holandesa.
Fins aleshores, el cuirassat era el més poderós vaixell conegut,
sense enemics en altres unitats, capaces de vèncer les seves
defenses blindades i el seu poder artiller. Però la Marina del
Kaiser demostrava que era possible, amb una d'aquelles «llaunes de
sardines en conserva», com vulgarment se'ls anomenava, de fer
esclatar qualsevol vaixell mitjançant un torpede en el ventre.
Pitjor era encara el balanç quan els submarins alemanys
torpedejaven les naus mercants angleses. Tant és així que H.T.
Lenton escriu: «El 1917 la situació dels aliats era tan greu, que
mentre els grans exèrcits s'enfrontaven en una lluita estèril, els
submarins estaven a punt de decidir la guerra a favor
d'Alemanya»... Les pèrdues foren molt nombroses per part dels
aliats, ja que entorn al dos mil cinc-cents vaixells mercants,
sense comptar les embarcacions de pesca, totalitzaven dotze milions
de tones brutes, tots destruïts pels submarins alemanys durant
aquell període.
«I és que Alemanya, al llarg de la guerra, construí set-cents
seixanta-sis submarins, que dividí en quatre grups principals, els
de mitjan tonatge, d'alta mar; els costaners; els minadors d'alta
mar i costaners; els oceànics... Empraven amb més freqüència els
canons que els torpedes, especialment contra els vaixells mercants.
Els submarins oceànics disposaven de dos canons de cent
cinquanta-dos mil·límetres. Aconseguiren moltes victòries,
principalment els de les classes U-131 i U-139. I per això, acabada
la Primera Guerra Mundial, països com Estats Units i Japó es
dedicaren amb gran interès a construir submarins oceànics.
De totes aquelles experiències i vivències, un escriptor i
mariner dels anys 20, del segle passat, Julià Amich, en redactà un
llibre, Burlando el bloqueo, narració i memòria que anava precedida
amb una dedicatòria d'E.C. Delmar: «Ignoradament, sense grans
orgulls ni exigències, es jugaren la vida transportant el carbó, la
maquinària, el petroli i tot el que feia falta aquí, duent el plom,
l'alcohol i les provisions que necessitaven allà. Compliren un alt
deure navegant per tots els oceans i deixant-se atacar com si no
fossin neutrals. Així evitaren que Espanya deixàs de ser-ho».
Una dedicatòria als mariners mercants espanyols (1914-1918).
En un dels capítols explica Julià Amich que «la guerra submarina es
feia més crua en l'Atlàntic puix que els Estats Units venien la
major part de provisions de guerra als aliats. L'espionatge era
sorprenent, i s'havien donat casos de navilis i armadors fitxats
pels alemanys per fets que semblava mentida com havien arribat a
ser coneguts...».
Miquel Ferrà i Martorell
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.