El Neuenfols, un vaixell de dotze mil quatre-centes tones,
cercava refugi al port de Barcelona. Portava bandera alemanya i la
seva tripulació fou ben acollida per un país que mantenia la
neutralitat al llarg de tota la I Guerra Mundial. En acabar el
conflicte, l'Estat espanyol confiscà la nau, en compensació dels
seus vaixells mercants torpedejats pels submarins dels Imperis
centrals. Ja posat en servei com a transport, fou tornat a batejar
i rebé el nom España número 5. Però la guerra havia desmostrat la
gran importància de l'aviació, arma d'extraordinàries aptituds
ofensives, i ja mentre durava la contesa, s'improvisaren els
primers portaavions, aleshores, i en general, navilis transport
d'hidroplans.
Aquesta reconversió afectà el britànic Engandine, un vaixell que
disposava d'un hangar a popa i grues per als quatre aparells que
podia dur, a més de quatre canons de 101 mil·límetres, condicions
que el feren actuar amb èxit a la batalla de Jutlandia. I també el
1914, l'Armada britànica procedia a transformar el vaixell de
passatge Campania i el dotava d'una plataforma de vol inclinada que
anava des del pont fins a la proa. Poc temps després es va fer
necessari allargar la plataforma i desmuntant la ximeneia de proa,
la dividiren en dues parts i feren passar la plataforma pel mig. El
Campania fou la primera nau a fer servir un munta-càrregues per a
pujar i davallar els avions des de l'hangar a la coberta de vol.
Semblant reforma es va fer amb el creuer Cavendish, que
transformat, va rebre el nom de Vindictive. El Furious tenia dues
cobertes, separades, una per a la desferra i l'altra per a
l'aterratge. Però de tots plegats, fou l'Argus, un transatlèntic
italià transpormat en portaavions, en aquest cas el primer a tenir
una coberta total, de proa a popa, immensa plataforma en aquell
temps i que li permetia d'operar amb biplans Sowith Pup... Però el
1922 ja es dissenyaven portaavions, sense haver de transformar
altres vaixells, com és el cas del primer, en la història, el
Hosho, japonès.
Però tornem al cas d'Espanya, que aleshores mantenia una
inacabable guerra en el Rif i la Marina transformava aquell
Neuenfols, confiscat, en vaixell per a transport d'hidroavions, amb
el nom de Dédalo. Les seves dimensions eren de 127x12'7x4'55 metres
i això va fer possible que dugués divuit hidroavions, un dirigible
i dos globus. La seva maquinària era de tres calderes de carbó,
alternes, que alimentaven una hèlix. La seva força era de tres mil
cavalls i desenvolupava una velocitat de deu nusos. La seva dotació
estava formada per tres-cents vint-i-quatre homes.
Tan curiosa nau va prendre part activa en la guerra d'Àfrica i
en el desembarcament d'Alhucemas. En declarar-se la Segona
República espanyola encara estava de servei, anà llavors a les
drassanes per ser reformat i en esclatar la Guerra Civil,
1936-1939, es trobava al port de Sagunt, desarmat i inservible.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.