Premi Nacional de Disseny, és un dels popes d'aquesta disciplina
a l'Estat, encara que ell es manifesta contra demiürgs i altres
espècies del sector. Enric Satué és professor de la Universitat
Rovira i Virgili i autor de texts com El diseño de los libros del
pasado, del presente y tal vez del futuro o El paisaje comercial de
la ciudad, entre d'altres. El dissenyador, que va rellançar la
col·lecció Austral amb un disseny senzill, un clàssic de l'edició
espanyola, donà una conferència en el cicle La primavera de la
comunicació visual.
"Hi hauria d'haver normes d'estil en el disseny del paisatge
de la ciutat, anuncis, senyals?
"El disseny urbà es
manifesta als cartells, a les actuacions municipals i, sobretot,
als rètols comercials, per això hem d'analitzar si aquest paisatge
respon o no a un programa. Que jo sàpiga, a cap ciutat del món no
es planteja això com un programa, encara que hi ha països,
tradicions, algunes ciutats, com Londres, París o Nova York, on els
comerciants han estat més respectuosos amb aquest paisatge. On
abans hi posava «Teixits i confeccions», ara es col·loca el nom
d'una marca internacional, i cada una vol ser diferent de les
altres, per tant el paisatge de la ciutat tendeix a diferenciar-se
excessivament, perquè la funció de la marca és el que es destaca. A
l'Estat s'ha perdut aquest conjunt harmoniós de fa un segle. Els
comerços es transformen amb les generacions i se'n canvia l'aspecte
exterior, amb la qual cosa aquest paisatge, que podia representar
amb personalitat una ciutat, pateix una tendència embogida a
canviar per complet cap a una modernitat d'estereotip. Per això,
aviat, hi haurà d'haver algun tipus de legislació.
"Per què acceptam els llums de neó de Nova York com imatge de
la ciutat?
"Anys enrere, allò que a Nova York suposava una gran novetat estava
perfectament integrat a la ciutat perquè era jove, innovadora.
Aquest paisatge és més tradicional en ella que, diguem, a
Barcelona, perquè té una quantitat de peces que formen un conjunt
força harmònic. A l'Estat això no ha succeït per aquestes ganes de
canviar-ho tot.
"Hi ha d'haver un disseny urbà especial per al casc
antic?
"La primera operació cap als centres històrics, i
per extensió a la resta de la ciutat, és la coherència amb
l'arquitectura; la senyalització comercial hauria d'assumir alguns
costos de privilegi que pugui suposar tenir un comerç en un lloc
tan representatiu. Assumir aquests compromisos hauria de passar per
una normativa que impedís un determinat tipus d'exhibició al rètol.
La senyalització viària també és un atemptat contra el casc
històric. Els senyals que condueixen a la catedral són universals,
però haurien d'implicar una normativa internacional, un
replantejament, perquè arrossegam ordenances de fa un segle.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.