Mor el col·leccionista Heinrich Thyssen

L'aristòcrata i magnat finà als 81 anys d'una insuficiència cardíaca a la seva residència de Girona

El matrimoni passà alguns estius a Mallorca.

TW
0

El baró Hans Heinrich Von Thyssen morí la matinada de dissabte a la seva residència de Sant Feliu de Guíxols (Girona) quan tenia 81 anys. L'aristòcrata, considerat el col·leccionista d'art privat més important del món, perdé la vida a causa d'una insuficiència cardiorespiratòria provocada per una embòlia pulmonar. Avui s'obrirà la capella ardent amb les seves restes mortals a l'ermita de Sant Elm, propera a la finca Las Mañanas de Sant Feliu de Guíxols, i demà el seu cos serà traslladat al panteó familiar del castell d'Schloss Landsberg, Alemanya, on rebrà sepultura.

Hans Heinrich Thyssen Bornemisza nasqué el 13 d'abril de 1921 a Scheveningen (Holanda), fruit del matrimoni entre el financer Heinrich Thyssen i la baronessa hongaresa Margalida Bornemisza. Descendent d'una de les famílies més importants d'Alemanya, posseïa una col·lecció privada de més de 1.500 obres d'art. L'aristòcrata va ser educat a Holanda, encara que el 1932, sota l'amenaça de la guerra, es va traslladar amb el seu pare a la seva nova residència, Vil·la Favorita, a Lugano, Suïssa. Durant els anys de la Segona Guerra Mundial, Hans Heinrich estudià dret, economia, art i literatura francesa. El 1947, quan tenia 26 anys, el seu pare morí i es convertí en el nou baró Thyssen-Bornemisza. La mort de Heinrich Thyssen va deixar òrfenes més de 500 obres d'art, i quatre fills, dels quals només un, Hans Heinrich, continuà amb els negocis del seu pare. Tots els esforços del jove baró es van centrar, al principi, a aconseguir unir tota la feina de col·leccionista del seu pare, que havia hagut de repartir l'herència.

Hans Heinrich comprà les obres que havien heretat els seus germans i les que foren venudes a tercers. Després de reunir la col·lecció familiar, el baró es dedicà a ampliar-la, i fou el 1956 quan adquirí la seva primera obra a algú aliè a la família. Era Retrat d'un home, de Francesco del Cossa. Però Hans Heinrich Thyssen volgué anar més enllà i explorar períodes artístics que no havien suscitat l'interès del seu progenitor. Així, en vint anys aconseguí sumar un miler de quadres. Començà amb els paisatgistes americans del XIX i prosseguí amb els expressionistes alemanys, fauvistes, cubistes i abstractes, fins a arribar al «pop art». És per això que féu seves tant obres de mestres antics, com Duccio, Kalf, Goya o Boucher, com, a partir sobretot dels anys seixanta, d'art modern, i s'estengué a tots els moviments importants del segle XX. L'expressionisme cridà molt l'atenció del baró, a més de l'impressionisme i postimpressionisme, com també les primeres avantguardes.

Davant del creixement de la col·lecció i de la impossibilitat de mostrar-la completa a Vil·la Favorita, inicià la recerca d'un lloc en el qual mostrar de manera permanent la seva col·lecció i mantenir-la unida. Després d'haver estat casat en quatre ocasions "amb Maria Teresa Lippe (1946-1949), amb Nina Dyer (1954-1956), amb Fiona Campbell (1956-1965) i amb la brasilera Denise Shorto" el baró es casà el 1985 amb Carmen Cervera, amb qui compartí la passió per l'art i el col·leccionisme. Arran del seu matrimoni amb Cervera, el baró entrà en contacte amb l'Estat espanyol i manifestà el seu desig que la col·lecció es mostràs a Espanya. El 1988 se signà un contracte de préstec. Se cedien 775 quadres per un període de nou anys i mig; a canvi, el Govern aportava un edifici per allotjar la col·lecció: el palau de Villahermosa, a Madrid. En aquell moment es constituí una fundació per gestionar, mantenir i conservar l'important préstec.

El 1993 la satisfacció dels barons amb el museu que allotja la col·lecció i amb la fundació que la gestiona es manifestà en una decisió transcendental: el seu desig que la col·lecció quedàs definitivament a l'Estat espanyol. El Govern adquiria així una de les col·leccions d'art privades més importants del món i la segona més gran. A més del Museu Thyssen-Bornemisza de Madrid, que n'exposa 695 pintures, a Catalunya, al monestir de Pedralbes, es mostren una vuitantena de peces més. En els darrers anys, la salut del baró havia empitjorat. A la primavera de 1994, sofrí una forta apoplexia que el deixà postrat en cadira de rodes i l'obligà a llargues sessions de rehabilitació. A més, el desembre de l'any 2000 li fou implantat un marcapassos. El dissabte de la setmana passada hagué de ser ingressat d'urgència a la clínica Teknon de Barcelona després d'haver sofert al seu domicili una pèrdua de coneixement per una arítmia cardíaca; era una premonició de la mort que s'acostava.

En el moment del seu òbit, el baró estava acompanyat per la seva esposa, Carmen Cervera. Ahir la viuda es trobava «serena, però també molt trista», afirmà Jordi Vilajoana. El conseller de Cultura de Catalunya afegí que l'havia vista «amb moltes ganes de dur endavant una sèrie de projectes que tenia el seu espòs i que es faran en homenatge cap a ell». Entre aquests es confirmà la voluntat que a Sant Feliu es construeixi un museu Thyssen amb un fons important. Amb la seva mort, Thyssen deixa una importantíssima fortuna familiar valorada en més de 3.000 milions d'euros, herència que motivà un llarg litigi en el si de la família i que acabà amb un acord signat per ambdues parts, una d'encapçalada pel baró i l'altra pel seu primogènit, Georg, el passat febrer.

Vinculació amb l'illa
Els primers anys de matrimoni del baró i Carmen Cervera, a finals dels anys vuitanta, la parella escollí durant tres o quatre anys la nostra illa per estiuetjar. Quasi sempre estaven acompanyats pels ducs de Badajoz, el duc de Barcelona o la família March... De tracte educat i gran simpatia, l'aristòcrata sentia devoció per la mar i es féu construir al moll de Palma un gran veler que anomenaren Adrix. El constructor fou el mestre argentí Perdomo. La parella també conserva a Palma la seva residència del Terreno, una casa de pas, que sol ocupar Borja, fill de Carmen Cervera. (P.PRIETO)