Els gravats de Braque s'exhibeixen a Palma per primera vegada a Espanya

La col·lecció de Castor Seibel, amb més de 100 peces, s'inaugura avui al Solleric

«Oiseau XVI», litografia en color de 1958.

TW
0

Si Pablo Picasso va ser «la passió», George Braque, més introvertit, «es va concentrar en l'univers de les imatges i la vida humana en configuracions que són simples i, alhora, enigmàtiques, el que ha de veure amb la seva experiència». Són paraules amb les quals Matthias Bärmann, comissari de l'exposició, va explicar de manera succinta alguns dels aspectes del Braque gravador, que va crear la major part de la seva obra gràfica després de la I Guerra Mundial. Al Casal Solleric es mostren més de 100 peces, producció de quaranta anys, de 1920 a 1960.

Aquest conjunt d'obres pertanyen a una col·lecció privada, la de Castor Seibel. I arriba a Palma per primera vegada a l'Estat espanyol amb el patrocini de Bancaixa, propietària de quatre col·leccions de gravats de Picasso "de les quals la «347» es va exposar al Solleric", que també la portarà a València. Seibel explica el seu fons de Braque amb «algunes rareses i singularitats que atorguen a aquesta col·lecció d'obra gràfica el caràcter d'única al món». Respecte de la peculiaritat de les obres, el comissari va explicar que el col·leccionista pogué comprar algunes obres «originals i estranyes», com aquelles que el pintor «va treballar per damunt amb oli, guaix o variacions de color».

En Braque, els gravats són «una mirada just al cor de la seva creativitat», va afegir Bärmann. I en Braque. Obra gràfica es pot fer un recorregut per diferents aspectes. Per exemple, el que el comissari va definir com llibres il·luminats. «És més correcte denominar-los així que llibres il·lustrats, perquè Braque va fer una obra per a ell perquè els gravats no tenien una relació exacta amb el text dels llibres». Alguns foren per a publicacions dels seus amics escriptors, com Apollinaire; d'altres per a obres de clàssics grecs, com Hesíode, o d'autors japonesos relacionats amb la filosofia zen, que interessaren els artistes de les avantguardes històriques.

A les sales de la planta Entresòl s'exposen, a més, «obres gràfiques de tres tipus essencials per a Braque, naturaleses mortes, motius clàssics i ocells», iconografies sobre les quals també hi ha ceràmiques. L'exposició palmesana, en «una feliç coincidència», es fa alhora que la mostra de les grans teles de Braque a la Fundació Thyssen, a Madrid, una oportunitat de veure reunida a l'Estat una bona quantitat de producció de l'artista francès, que jugava a intercanviar-se quadres cubistes firmats per darrere amb Picasso. Al catàleg de l'exposició es transcriu una entrevista entre Bärmann i Seibel en què assegura que començà a adquirir obres de Braque quan tenia 24 anys.